Ett faktum som är en stor snackis i rallykretsar.
Jörgen Trued heter mannen bakom Saab united historical team. Uppfödd i Trollhättan har han liksom Saabs blåtonade avgaser i blodet. I dag är han annars Linköpingsbo och jobbar på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.
Två sena exEfter en del sökande lyckades han spåra två sena 70-talsexemplar av Saab 99 Turbo, tredörrarsmodeller som hann köras av rallyprofiler som Stig Blomqvist och Per Eklund innan Saab i början av 80-talet skrotade sin tävlingsavdelning.
"Fråga Antonov!"Det var givet att Trued själv skulle köra ena bilen i Midnattssolsrallyt. Men den andra? Budet gick först till slutliga Saab-ägaren Spyker cars vd Victor Muller. Men han var inte intresserad av att tävla.
Då föreslog Jörgen Trueds kompis Anders Ihreskog i Mjölby: "Fråga Vladimir Antonov!".
- Så jag skickade iväg ett mejl på chans mitt i natten och inom några timmar hade han svarat. Positivt, dessutom. Han kommer för att han gillar Saab, refererar Jörgen.
Miljardären Vladimir Antonov ifrågasattes och portades som delägare i Spykers. Medan Antonov själv hävdar att lånat ut betydande summor till Victor Muller för köpet av Saab Automobile. Men det ska inte märkas på pappret efter krav från GM.
KartläsarproffsEfter Jörgen Trueds rövare får han sin revansch. Antonov ska tävla i Midnattssolsrallyts regularityklass där det gäller att ligga så nära den stipulerade snitthastigheten 50 km/tim som möjligt. Som kartläsare har han anlitat ett riktigt proffs, fransmannen Denis Giraudet med många VM-rallyn i sin biografi.
Jörgen Trueds bil är så gott som klar och jobbet med Vladimir Antonovs har kommit en bit på vägen, även om en så viktig detalj som motorn saknas när Corren besöker verkstaden ute på Vadstenaslätten.
VadstenakompetensTrued kom via nostalgiska Saab-kretsar i kontakt med Vadstenabon Mattias Roswall. Han kunde fixa fram de delar som behövdes. Och i sin tur tipsade Roswall om Bernt Andersson på Kvarngården i Strå, rätt plåtslagare för uppgiften.
- Kul att vi kunde göra det här till lokalt östgötaprojekt, sammanfattar Jörgen Trued.
Tillsammans kostar det runt 400 000 kronor att iståndsätta de båda 99:orna. Utländska sponsorer finns både i Kanada och Australien. Däremot bidrar inte Saab i Trollhättan med en enda krona.
- Lite tråkigt. Jag tycker ändå att vi gör en kulturgärning, säger Jörgen Trued.
Den ryske bankiren Vladimir Antonov fick inte köpa Saab. Men visar inga hard feelings för det. I sommar rattar han en Saab 99 Turbo i svenska Midnattssolsrallyt. Nu görs bilen i ordning av ett gäng Saab-entusiaster utanför Vadstena.