Vadstena kommun har antagit 1%-regeln och nybyggda förskolan Omma är första byggnation i kommunen som omfattas av regeln. Det innebär att en procent av den totala byggkostnaden ska läggas på konstnärlig gestaltning eller utsmyckning.
För en månad sedan stod det klart att Rasmus Sköld och Maria Segersäll valts ut att stå för förskolan Ommas konstnärliga gestaltning både inomhus och utomhus. Förskolans konstnärliga utsmyckning ska vara klar till hösten.
Vadstena kommun har tagit hjälp av Statens konstråd för att få större kompetens när det gäller 1%-regeln och offentlig konstnärlig gestaltning.
Som ett led i att flera ska få lära sig mer om det offentliga rummets gestaltning anordnade Vadstena kommun tillsammans med Region Östergötland och Statens konstråd en temadag på Vadstena folkhögskola.
Inledningsvis berättade Mathias Hult, stadsarkitekt i Vadstena, om hur man i kommunen nu jobbar utifrån 1%-regeln.
– Tanken är att konstnären ska komma in så tidigt som möjligt i byggprocessen, säger han.
Om konstnären tidigt kan ha en dialog med byggherre, företrädare för verksamheten med flera blir slutresultatet bättre.
Tanken är att konsten ska skapa ett mervärde i den offentliga miljön och i Vadstena vill man satsa på offentlig konst.
– Det är ett sätt att sätta Vadstena på kartan, säger han.
Nästa stora gestaltningsprojekt är ombyggnaden av Rådhustorget. I början av maj månad ska arkitektkontoren lämnat in sina bidrag och i sommar presenteras vinnande bidraget.
Lena Wiklund, länskonstkonsulent, lyfte frågan om varför man ska ha konst i offentliga miljöer. Hon påpekar att offentlig konst är identitetsskapande och stärker kommuners attraktionskraft och kan dessutom fungera som turistmagnet.
– Den nya offentliga konsten är vårt framtida kulturarv, säger hon.
Ibland orsakar offentlig konst debatt, därför anser hon att det är viktigt att engagera medborgarna.
– Det är bra med mycket information och kanske möten med konstnären. Det gör mycket att möta konstnären, säger hon.
Både barn och vuxna tycker hon ska engageras i samband med planeringen av offentlig konstnärlig gestaltning.
All kommunens offentliga konst bör enligt henne kartläggas, registreras och vårdas.
– Man ska ha en förvaltningsplan för den offentliga konsten, säger hon.
Genom en plan undviker man att underhåll av konsten blir eftersatt.