Danne Pettersson, ordförande i Svensk handel i Vadstena skriver i en insändare till kommunen att stora arrangemang i Vadstena är mycket viktiga för handeln. Bara sommarens Rhapsody in Rock lockade tusentals besökare till staden. Det i sin tur påverkade, enligt Pettersson, handeln såväl dagarna före som efter konserten.
-- Jag har pratat med flera handlare och vissa noterade försäljningsrekord, säger han.
Svensk handel vill således vara med i diskussionerna om vilka stora arrangemang som skulle kunna förläggas till orten sommartid.
-- Det skulle vara intressant att sitta ner och diskutera det här. Vi kan dra nytta av varand-ra, säger DannePettersson som hoppas att ett gemensamt möte ska kunna äga rum redan i oktober.
-- Vi kan planera säsongen som kommer, vilka arrangemang är det vi behöver?
-- Allting går hand i hand. Ju fler turister i stan desto bättre handel, säger Pettersson som helst skulle se att minst 3--4 stora konserter arrangerades i Vadstena sommartid.
Detta för att öka handeln i centrum som länge haft det kärvt. Flera handlare har valt att stänga sina butiker på grund av för dålig lönsamhet.
-- Det är tufft och vi brottas med problemet att Vadstenabor åker till andra orter för att handla. Trenden är sån att man åker och helghandlar på andra ställen, säger Jonas Karlsson, styrelsemedlem i Svensk handel och själv ägare till en sportbutik i Vadstena.
Han säger att sommarförsäljningen är den viktigaste för Vadstenas handlare och något de sedan får leva på resten av året.
-- Den kompenserar tappet vi har på hösten och vintern, säger Jonas Karlsson.
Både han och Danne Pettersson säger att årets sommar inte varit speciellt gynnsam, bortsett från när Rhapsody anordnades. Det dåliga vädret har minskat turismen, som i sin tur påverkat försäljningen negativt.
-- Det låter intressant, säger Christer Casell, styrelseordförande i Destination Vadstena om ett eventuellt samarbete med Svensk handel.
-- Men det förutsätter att man arbetar ihop på finansieringssidan också, säger han och syftar på att Svensk handel gynnas ekonomiskt av de arrangemang som genomförs på orten.
Andra samarbetsalternativ som Casell tar upp är att Svensk handel skulle kunna bidra med personalinsatser i samband med större konserter och i viss mån också med marknadsföringsbiten.
Christer Casell avslöjar att han å sin sida kontaktat Danne Pettersson för att diskutera nya borggårdsscenen.
-- Vi kan inte kasta 2,5 miljoner kronor i sjön utan vi ska prata oss samman om vi kan ta hit artister som inte är så stora, men som kan tänka sig att använda scenen med hjälp av visst ljud och ljus, säger Christer Casell.