Konsumentverket ger Vadstena bakläxa

Vadstena kommun får bakläxa av Konsumentverket eftersom man inte erbjuder budget- och skuldrådgivning. Men rådgivning går ändå att få, enligt socialchef Tina Andersson.

Foto:

VADSTENA2013-06-25 07:00

Vadstena är en av tre kommuner i landet som inte erbjuder budget- och skuldrådgivning. Enligt lag måste kommunerna erbjuda invånarna det och Konsumentverket riktar därför i en översiktlig lägesrapport kritik mot Vadstena.

Men enligt socialchef Tina Andersson går det att boka rådgivningssamtal för dem som behöver det.

– Möjligheten finns att boka en tid med socialsekreterare. När det gäller möten kring försörjningsstöd går de före. Det är inte alltid vi har möjlighet att prioritera skuldrådgivning, säger hon.

Har socialsekreterarna den kompetens som behövs kring de här frågorna?

– Ja, det tycker jag att de har.

Hur stor är efterfrågan på rådgivning i kommunen?

– Det är inte någon stor efterfrågan, men det kan gå i perioder.

Det pågår diskussioner om att köpa in den här tjänsten från en extern aktör, men ännu är inga beslut fattade. Något samarbete med Motala finns inte heller. Övriga kommuner som inte erbjuder sina invånare skuldrådgivning och pekas ut i rapporten är Vindeln och Laholm.

– Det är klart att det aldrig är roligt att finnas med i en rapport på det här sättet, men vi är medvetna om situationen och ska ta ställning till hur vi ska göra, säger Tina Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om