Kungliga glasskulor året om för nöjesduon

När Andreas och Ussi Hedenskog startade Hedenskog Nöjen i våras blev det en något nervös start. När paret tittar i backspegeln kan de trots allt summera en bra sommar.

Ussi och Andreas Hedenskog har tagit över före detta Glassmagasinet.

Ussi och Andreas Hedenskog har tagit över före detta Glassmagasinet.

Foto: Victor Berlin

Vadstena2020-09-26 09:00

Andreas och Ussis berättelse börjar förra sommaren när de bestämde sig för att driva kiosken Boden under halva säsongen – då var de helt nya i branschen. Andreas med en bakgrund som yrkeschaufför och musiker, känd från dansbandet Casanovas. Ussi med många års erfarenhet av att jobba inom den sociala omsorgen. 

– Jag har jobbat hela mitt liv inom LSS, men som många andra inom den branschen så tar man slut. Det gjorde jag med, då fick man försöka att tänka om vad man skulle göra. Det var inte givet, säger Ussi.

Så kom tillfället att jobba med kiosken sommaren 2019, vilket egentligen bara tänkt att vara ett tillfälligt projekt.

– Jag hade ingenting för mig, sen bara rullade det på och jag insåg att man kan göra det här, säger Ussi.

Under hösten 2019 fick Anderas och Ussi möjlighet att ta över rundturståget och dåvarande Glassmagasinet i Vadstena. Den andra mars i år startade familjen aktiebolaget Hedenskog Nöjen och tog då över bägge verksamheterna. Lokalen fick en makeover och blev istället Kungens glass. Men det blev en aning panikartat under våren.

– Ska man våga göra det här? Vi visste ingenting i mars, vi kanske inte får sälja glass, kanske inte får öppna. Men jag tänkte att vi börjar, och så får vi följa restriktionerna varefter de kommer, säger Ussi.

För att kunna driva Kungens glass på ett säkert sätt ordnade paret en rad smarta lösningar under sommaren, bland annat Ussis ”coronakö”.

– Glass är en ganska kaotisk grej, i synnerhet när man har 45 olika smaker att välja på. Normalt sätt är det omöjligt att hålla avstånd. Som tur för oss har vi två dörrar, säger hon. 

Ena dörren fick bli entré, den andra utgång. Bara ett sällskap släpptes in i taget.  

– Det har funkat jättebra, folk har tyckt att det varit kanon. Barnfamiljerna märkte att det blev betydligt lugnare utan andra här inne, säger Ussi.   

För att underlätta sattes en ringklocka upp utomhus, som Ussi ringde i när det var dags för nästa grupp att gå in – när de andra gick ut.

– Vi har fått jättemycket beröm för coronakön. Många har undrat om vi ska behålla den, jag har sagt till stor del ja. Det är mycket trevligare upplevelse att köpa glass på det sättet, säger Ussi.

Paret kan se tillbaka på en bra sommar trots rådande omständigheter. 

– Man blev nervös om folk skulle komma eller ej, men det gjorde de. Precis i samma mängd som det brukar, bara att alla pratade svenska i år. Vi var ensamma länge innan någon annan vågade börja sälja glass. Det har blivit bra, säger Ussi.

Nytt för i år är att Kungens glass numera ska ha öppet året om. 

– Vi försöker att hitta ett lämpligt koncept. Inte släppa glassarna, men inte heller göra det till ett renodlat fik utan något däremellan, säger Ussi.

– Det går att köra musik här inne med. Vi tänker anordna musikquiz och sånt, för att liva upp det lite. Men det är ju restriktioner så det får vänta lite, säger Andreas. 

Någon brist på inspiration verkar paret inte ha. Andreas berättar att ytterligare projekt kan vara på gång, men de kan inte avslöja några detaljer nu.

– Det roligaste är att vi är nya inom det här, och otroligt fria från hur man brukar göra. Vi tänker utanför boxen hela tiden, för vi har ingen box att vara i. Vi är ett bra team, Andreas har massa ideér, och jag bromsar, skrattar Ussi Hedenskog. 

Andreas & Ussi Hedenskog

Bosatta i Vadstena där de driver nystartade aktiebolaget Hedenskog Nöjen. Har under våren bland annat öppnat Kungens glass (tidigare Glassmagasinet) och Kungståget. Driver sedan förra sommaren kiosken Boden, som ligger strax intill vallgraven vid Vadstena slott.
Erbjuder även musik & underhållning, cykeluthyrning, samt sovplats i vallgraven (i båt). Har anpassat sin verksamhet på olika sätt för att göra den coronasäker.
Slogan: "Vi underhåller Vadstena".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!