Det är en lång lektion på onsdagsförmiddagen, men det märks inte på eleverna i klass 4A och 4B. Det är från första början full aktivitet i klassrummet. Limpistoler och glödlampor men framför allt elevernas egna lampor tar upp varje skolbänk.
Gustav Nords lampa är en som sticker ut lite extra. Det är en dockkropp i en utsmyckad vas. Huvudet är avslitet till förmån för glödlampan.
- Jag fick idén när jag gjorde ritningen, säger Gustav Nord, och fortsätter göra de sista småändringarna på lampan innan han är helt nöjd.
Dockan fick han av konstnären Suzanne Möller som hållit i lektionerna. Genom henne ska eleverna få verka kreativt i sin skolmiljö och det är något som har fallit mycket väl ut. Det märks på både Suzanne och barnen runt omkring henne där hon sitter mitt emellan klassrummen. Hon har kommit på att det är bäst om hon sitter stilla och inte försöker vara överallt på samma gång.
- Barnen sprang efter mig som en hjord och då kom vi på att det var bättre att sitta så här, säger Suzanne Möller under tiden hon hjälper till med att snygga till en lampskärm.
Det är lampor av papier-maché, hockeyhjälmar och colaflaskor. Det mesta av materialet har Suzanne Möller hjälpt till att få fram efter barnens ritningar.
- Nästan allt är återvunnet material som jag köpt på Myrorna eller hittat på återvinningscentralen, säger Suzanne Möller.
Inte mycket ska gå till spillo. Herman Lindh har till exempel tagit tillvara på dockhuvudet.
- Jag fick också idén när jag gjorde min lampritning. Suzanne hjälpte att hitta en docka och sen var det bara att klippa av håret och ut ögonen, säger Herman Lindh och tittar stolt över sitt något annorlunda lamphuvud.
Projektet har varit en del av "Kultur i skolan" som har avsikten att få lokala konstnärer att delta i skolundervisningen.