Det blev en hel del krångel när hon, hennes man och ett par från Motala skulle åka till i USA i somras. Pengarna ska ses som ersättning till hela resesällskapet.
Målet för resan var släktingar i Maine i nordöstra hörnet av USA.
Men flygresan blev tio timmar försenad, en i gruppen försenades 21 timmar. Dessutom fick de bekosta taxi med 300 dollar.
Resan var bokad med British Airways, direkt till Boston via London. Flygningen ställdes in och de bokades om med Finnair via Helsingfors och New York.
Därifrån for tre av dem vidare med flyg till Boston medan den fjärde i gruppen fick vänta till nästa dag. Tre tog taxi 15 mil till målet medan den fjärde personen kunde utnyttja den beställda hyrbilen.
- Om förseningen är över fyra timmar har man rätt till ersättning. Storleken är beroende av hur långt man rest, berättar Margit Berggren Silvheden och hänvisar till Montrealkonventionen och till EU-fördraget 291/2004.
British Airways erbjöd dem var sitt presentkort om 700 svenska kronor som plåster på såren. Bolaget hävdar att förseningen hade orsaker som var utanför bolaget kontroll. De andra bolag som sällskapet flög med är ansvariga.
Men reklamationsnämnden konstaterar att British Airways inte visat att bolaget gjort allt som rimligen kan begäras för att förseningen inte skulle uppstå. Därför har resenärerna rätt till ersättning.
Beslutet från reklamationsnämnden är en rekommendation. Om ersättningen inte betalas ut kan British Airways hamna på tidningen Råd och Röns svarta lista.