Förvaltningen har kartlagt vad som hände och därefter dragit slutsatser om vad som behöver rättas till. Konflikten pågick under höstterminen. Inga fler detaljer lämnas om själva ärendet eftersom motsättningarna kvarstår.
Inte alltid en mobbareSkolledningen konstaterar att det är elevens upplevelse och känslor som avgör och i det här fallet har eleven inte fått gehör för dem.
- Elever kan inte alltid förmedla vad de känner, påpekar biträdande utbildningschef Birgit Nordberg.
Mobbning är en negativ handling som upprepas medvetet och med avsikt. Att någon känner sig mobbad behöver alltså i strikt mening inte betyda att det finns en mobbare.
Skolan har inte tagit hänsyn till att den enskildes upplevelse av kränkning ska vara utgångspunkten.
AllvarligtFörvaltningen konstaterar att skolan inte följt skollagen.
- Det är allvarligt att skolan inte har följt likabehandlingsplanen, säger barn- och utbildningschefen Christer Lordh.
Likabehandlingsplanen har heller inte har anpassats efter de nya förhållanden som gäller varje läsår, så som är föreskrivet.