Nu stÀller hon ut: "Jag kallar det magisk realism"

NÄgot mystiskt och fascinerande hÀnder i Christina Ridgeways konst. Nu gÄr hennes mÄlningar att se pÄ Penseln och JÀrnet.

Christina Ridgeway framför nÄgra av hennes tavlor.

Christina Ridgeway framför nÄgra av hennes tavlor.

Foto: Simon Billemar

Vadstena2021-07-26 10:00

StÀmningen Àr lite pirrig pÄ galleri Penseln och JÀrnet. Det Àr vernissage för Christina Ridgeways nya kollektion Blood, Ash & Bone.

Hur kÀnns det?

– Det Ă€r spĂ€nnande och lite nervöst, sĂ€ger Christina, dĂ€r hon stĂ„r med ett bubblande champagne-glas i handen.

Nyfikna gĂ€ster har börjat stiga pĂ„ och rör sig försiktigt framför de fem tavlor som hĂ€nger pĂ„ rad inne i galleriet. Även jag.

Det Àr nÄgot som direkt fÄngar mitt intresse. Motiven Àr unga kvinnor i skogsmiljö som ofta "tittar in i kameran" medan de gör olika saker. NÄgon kletar med bÀr, sÄ det ser ut som blod. NÄgon hÄller i ett hjort-huvud. Det Àr som ett mystiskt drömspel, dÀr personerna gör det de gör med sÄn sjÀlvklarhet, sÄ obrydda om mig som ÄskÄdare, att jag börjar kÀnna att det Àr jag, som bara stÄr dÀr och tittar, som Àr den konstiga.

– Jag kallar det magisk realism, sĂ€ger Christina. Jag vill berĂ€tta en historia med varje bild, som för mig har en betydelse, men som för den som tittar Ă€r öppen för tolkning. Det viktigaste Ă€r att den som tittar kĂ€nner nĂ„gonting.

Jag börjar tÀnka lite pÄ filmen Midsommar (en amerikansk skrÀckfilm frÄn 2019, dÀr nÄgra personer Äker till Sverige för att fira midsommar i en liten by i skogen i HÀlsingland).

– Det Ă€r faktiskt inte första gĂ„ngen jag hör det, sĂ€ger Christina och skrattar. Jag kan förstĂ„ var det kommer ifrĂ„n.

Christina berÀttar att kollektionen handlar om mÀnniskans relation till naturen och varandra.

– Den svenska skogen och naturen hĂ€r har varit en stor inspiration för mig under arbetet med de hĂ€r mĂ„lningarna, sĂ€ger hon.

Hur ser arbetsprocessen ut?

– Jag kĂ€nner dem som Ă€r med i bilderna, sĂ„ jag börjar med att fotografera dem. DĂ„ Ă€r vi ofta ute i skogen (utanför Falköping dĂ€r Christina bor) och gör det som syns i bilderna. Sedan tecknar och fĂ€rglĂ€gger jag utifrĂ„n fotona. Det Ă€r det som tar mest tid. Ibland lĂ€gger jag till saker i efterhand som Ă€r svĂ„ra att fĂ„ med pĂ„ kort, till exempel fĂ„glar och sĂ„nt.

Hur lÄng tid har det tagit att göra de hÀr?

– Alla Ă„tta mĂ„lningar tog nio mĂ„nader. (Kollektionen Ă€r totalt Ă„tta mĂ„lningar, men det Ă€r bara fem som Ă€r med i utstĂ€llningen.)

I vanliga fall lÀgger Christina upp sina bilder pÄ sociala medier. Det Àr ocksÄ dÀr hon vanligtvis kommunicerar med sin publik.

– SĂ„ det hĂ€r Ă€r en annorlunda kĂ€nsla. Att kunna prata med den som ser tavlan, och se reaktionerna. Det Ă€r hĂ€rligt, sĂ€ger Christina.

Elin Juberg, som driver Penseln och JÀrnet, berÀttar att hon hittade Christinas konst pÄ Instagram.

– Det dök upp i flödet och jag tĂ€nkte "wow", "vem Ă€r det hĂ€r? Är hon i Sverige?". SĂ„ jag skickade ett meddelande till henne och sa att jag skulle Ă€lska att stĂ€lla ut hennes tavlor, sĂ€ger Elin.

Vad var det som tilltalade dig med Christinas konst?

– Jag Ă€r sjĂ€lv hantverkare och kan se att det hĂ€r Ă€r en hantverksskicklighet som har byggts upp under lĂ„ng tid. Det tilltalar mig nĂ€r nĂ„gon lyckas jobba upp den hĂ€r kunskapen och handlaget. Det Ă€r fĂ„ som kan göra det, just för att det tar sĂ„ lĂ„ng tid, sĂ€ger Elin Juberg.

Christina Ridgeways utstÀllning gÄr att se fram till 21 augusti.

Elin berÀttar ocksÄ att man planerar hÄlla vernissager mer regelbundet pÄ galleriet till hösten.

– Jag tror det kommer bli ungefĂ€r var sjĂ€tte vecka. Nu nĂ€r restriktionerna lĂ€ttar vill jag hjĂ€lpa till att uppmuntra folk att komma ut igen, sĂ€ger Elin.

Om Christina Ridgeway

Christina Ridgeway kommer frÄn USA men bor numera i Falköping. Hon har hÄllit pÄ med konst i tio Är. Blood, Ash & Bone Àr hennes andra utstÀllning.

PĂ„ Instagram heter hon christina.ridgeway.art 

Vid sidan av konsten arbetar hon med marketing pÄ Julas huvudkontor i Skara.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!