- Kommunen har inte haft några utgifter. Sliprar och makadam har vi bekostat och för stationshuset och lokstallet har museiföreningen betalat hyra, påpekade då en upprörd Christer Brimalm, kassör i föreningen.
Men Tommy Palmqvist håller fast vid sin uppfattning:
- Föreningen har haft gratis arrende, säger han.
Frågan om pengar är central, för Tommy Palmqvist som i skilda läger får beröm för hur kommunens ekonomi sköts.
Lika central är hans misstro mot järnvägsvännerna.
Kanske är det därför som stationen ska tömmas och kläs av "naken" till den dag när frågan om byggnadsminnesmärkning kommer upp. Länsstyrelsen utreder, men för att järnvägen ska skyddas i framtiden krävs att Vadstena kommun är med på noterna. Och att staten skickar med pengar.
"Lite nördiga"Järnvägen var förfallen när föreningen tog över, brukar museiföreningen hävda. Tommy Palmqvist är av annan mening:
- Stinsen Carlehed körde tåg in i det sista, säger Tommy Palmqvist.
Han kritiserar museiföreningen för att den inte mycket tidigare inlett arbetet med att engagera näringslivet och skaffa sponsorer, för att den "inte haft någon trafik på elva år" och han tycker att medlemmarna är "lite nördiga".
Den ekonomiska järnvägsföreningen har Tommy Palmqvist inte heller något förtroende för.
- Det är lite grann samma folk, säger han.
I Vadstena vågar näringslivet inte ta ställning, eftersom de som är emot järnvägen riskerar att bli hotade av järnvägsvännerna, enligt Tommy Palmqvist.
En fråga om pengar- Länsstyrelsen har bollen nu. Vi har inte fått någon formell förfrågan, men vi resonerar med dem. Självklart är det en fråga om pengar.
Tommy Palmqvist räknar krasst med att en upprustning kräver 15-20 miljoner kronor, drift 1-2 miljoner årligen. Att jämföras med de 4-5 miljoner som den ekonomiska föreningen säger sig behöva.
Järnvägen i Vadstena är visserligen regionens enda bevarade smalspåriga järnväg och har därmed högt värderad.
- Den är unik för regionen, men hur mycket är det värt för staten? frågar Tommy Palmqvist. Vi klarar inte att underhålla alla våra kulturarv i en så här liten kommun. Vi har fullt jobb med skola och omsorg.
Ökade kravHan säger att kraven ökat från olika myndigheter och nämner Statens fastighetsverk som exempel.
- Vi lämnade Vadstena slott eftersom Fastighetsverket krävde att vi skulle ordna en årlig utställning. Kommunen blir sittande med Svarte Petter och måste ro allt i hamn, eftersom vi finns här.
- Järnvägen måste skötas för att bli en ordentlig attraktion. Andra måste hjälpa till om banan ska rustas upp, säger Tommy Palmqvist och klagar över Östsams passivitet.
- Järnvägen är inte så himla intressant för dem, lyder hans slutsats.