Under byggtiden har många använt vägen som motionsslinga. Nu vill många att en rid- och motionsled byggs längs med förbifarten.
– Det är en bra runda på en mil ungefär. Vi har sett att det under bygget har pågått mycket aktivitet där, säger Anna Rapp.
Vanlig vardagskväll vid stallet i Ekhaga utanför Vadstena. Som vanligt är ett gäng ryttare på plats. Några hundra meter från stallet passerar den nya förbifarten som öppnas 9 september.
Under byggtiden har förbifarten för stallets ryttare och många andra Vadstenabor blivit en perfekt slinga att använda sig av. Den här kvällen syns cyklister, joggare och fotgängare passera med jämna mellanrum.
– På helgerna ser man folk från tidig morgon, säger Catja Hoflin Winther.
Hon står tillsammans med bland andra Anna Rapp, Sanna Forsberg och Lena-Karin Linde bakom ett medborgarförslag till kommunen om att anlägga en rid- och motionsled när vägen nu står klar. Det finns cykelvägar från rondellerna in mot Vadstena, att binda ihop rondellerna med en rid- och motionsled skulle skapa nya motionsalternativ.
Bakgrunden till förslaget är att stall Ekhaga delvis blir instängt av vägen. Ryttarna kommer att bli tvungna att korsa den för att kunna ta sig ut på ridturer och det är något som ur säkerhetssynpunkt inte är speciellt lämpligt.
– Det är många barn som rider hos oss, det är inte lämpligt för dem att korsa vägen där hastigheten är 80 kilometer i timmen. Vi vill kunna komma ut på ett säkert sätt och vi har inte så många ridvägar, säger Lena-Karin Linde.
En grupp på Facebook har skapats för att ge stöd åt medborgarförslaget och lockat över 400 medlemmar. Det ideala enligt förslaget vore en led med hälften grus och hälften asfalt där olika typer av motionärer har möjlighet att dela på utrymmet, men även en smalare grusväg liknande den som går runt Tycklinge skulle göra stor skillnad.
– När förbifarten planerades från början ville vi att kommunen skulle se över möjligheterna att göra en ridled runt ett gärde eller liknande, men en kombinerad rid- och motionsled längs med hela förbifarten vore trevligare, det skulle gynna alla kommunens invånare, säger Catja Hoflin Winther om förslaget.
– Men det är inget måste, för oss räcker det egentligen med att få en remsa vid sidan av vägen, där vi själva kan göra en ridstig, säger Lena-Karin Linde.