I dagsläget är mobiltelefoner förbjudna under lektionstid för eleverna på Petrus Magni skola, som fram tills hösten är placerade i Vadstenagymnasiets lokaler.
– Mobiltelefonerna är tillåtna på rasterna, men ska ligga kvar i skåpet under lektionstid. Ser jag att någon tar med sig telefonen in i klassrummet tar jag den i beslag och då får de tillbaka den efter skoltid, säger läraren Heidi Segrell.
Men det finns undantag.
– Om de till exempel väntar samtal från vårdcentralen eller liknande, får eleven säga till mig i förväg för att få ta med sig telefonen in, förklarar hon.
Bland eleverna i klassen råder det delade meningar om ett eventuellt utökat mobilförbud. Flera av dem tror dock att det skulle kunna ha positiva effekter.
– Jag tror att jag kan koncentrera mig bättre utan mobilen. Då kanske jag skulle plugga mer på rasterna i stället för att bara sitta och kolla på videoklipp, säger Zeke Andersson, 14.
Han lyfter även fram den sociala aspekten:
– Jag tror man blir mer social med sina kompisar utan telefonen på rasterna. Alla i klassen använder mobilen olika mycket, men ibland kan det nog bli för mycket – så att vi inte pratar med varandra.
Märty My håller med och tror att hon skulle klara sig bra utan telefonen.
– Jag använder datorn till mycket av det jag behöver göra och på rasterna hänger jag gärna med mina kompisar i stället.
Samtidigt påpekar hon att inte alla nödvändigtvis vill umgås mer.
– Vissa personer vill ju vara lite mer för sig själva ibland och utan telefonen kan det bli tråkigare för dem eftersom det inte finns så mycket att göra här på rasterna, säger hon.
Zeke Andersson och Aesha Agha, båda 14, lyfter även fram andra nackdelar.
– Efter svåra uppgifter och lektioner kan det vara skönt att koppla av och tänka på något annat. Då brukar jag ta fram mobilen och surfa eller kolla på videor, säger Zeke.
– Det blir också svårare om vi behöver ringa någon. Då måste vi prata med läraren varje gång och kanske vänta hela dagen på att ringa, inflikar Aesha.
Iris Dufmats, 14, tror eleverna blir mer sociala utan telefonen men ser praktiska problem med ett utökat förbud:
– Det blir svårare att veta vilka lektioner vi har och att komma i tid för skolans klockor fungerar inte så bra.
Själv använder hon inte telefonen mer än en timme om dagen.
– Jag läser gärna en bok i stället, men det är lite svårt på den här skolan eftersom vi inte har ett ordentligt bibliotek, säger hon.
Men alla fyra är eniga. Det finns både för- och nackdelar med ett utökat mobilförbud.