Skolproblemet: "Man ser en trend"

I höstas hade drygt 20 procent av eleverna pĂ„ Petrus Magni skolan en 20 procentig frĂ„nvaro, eller högre. Förutom "vanlig" sjukdom Ă€r hemmasittarna en parameter i statistiken – som ökar.

Vadstena kommun har tagit fram statsitik över skolfrÄnvaron under höstterminen 2021 i kommunens tre grundskolor.

Vadstena kommun har tagit fram statsitik över skolfrÄnvaron under höstterminen 2021 i kommunens tre grundskolor.

Foto: Katarina Hydén

Vadstena2022-03-16 16:03

I december 2021 gjordes en sammanstÀllning av höstterminens frÄnvarostatistik i Vadstenas tre grundskolor.

PÄ Petrus Magni skolan kunde det bland annat konstateras att 117 elever haft 10 procents frÄnvaro eller mer, att 44 av dessa haft 20 procents frÄnvaro eller mer, och att 16 av dessa haft 30 procents frÄnvaro, eller mer.

– PĂ„ högstadiet Ă€r det allvarligt att 44 elever har förlorat en dags undervisning i veckan i snitt under höst-terminen. FrĂ„nvaron hos eleverna Ă€r större pĂ„ grund av pandemin, sĂ€ger Hanna Kantokoski, utredare, som tagit fram statistiken.

I samband med kultur- och utbildningsnÀmndens extrainsatta möte i förra veckan redovisades siffrorna.

– För att uppmĂ€rksamma nĂ€mnden pĂ„ hur mĂ„nga elever det Ă€r som har missat undervisning.

En del av frĂ„nvaron beror pĂ„ pandemin eller ”vanlig sjukdom”. Men det finns ocksĂ„ en annan del i det hela. Hemmasittare, alltsĂ„ elever som inte deltar i skolan hela dagar under lĂ€ngre perioder – elever med problematisk skolfrĂ„nvaro. Petrus Magni skolans rektor Johan ParmbĂ€ck Ă€r en av dem som uppger att detta har ökat. 

– Man kan se generellt att det har ökat, men sen hur mycket pĂ„verkan pandemin har pĂ„ det kan man inte sĂ€ga Ă€n. Det syns dels genom rapporteringsverktyget, men framför allt saknas eleverna av sina lĂ€rare, sĂ€ger han.

– Man ser en trend i skolan att elever med problematisk skolfrĂ„nvaro ökar, de elever som trots extraanpassningar, stöd och Ă„tgĂ€rdsprogram inte kommer till skolan. De eleverna som vi har samarbete med socialtjĂ€nsten kring och dĂ€r man försöker samordna insatser ökar, sĂ€ger Hanna Kantokoski.

Exakt hur mÄnga elever det rör sig om Àr oklart.

– Vi följer inte det statistiskt sĂ„, det Ă€r en dialog vi har med rektorsgrupperna hur vi kan jobba tillsammans och hur vi kan stötta frĂ„n förvaltningskontoret. De kan pendla lite fram och tillbaka.

Bildningschef Johan Wernström lyfter att det kan finnas mÄnga olika orsaker till att en elev stannar hemma.

– Pandemin kan vara en del i det hela, men det kan ocksĂ„ vara elevens mĂ„ende i stort, sĂ€ger han.

Under nÀmndens sammantrÀde var Àven rektorerna samlade, som fick ge sin syn pÄ saken.

– Det finns en stark vilja att komma till rĂ€tta med problemet, sĂ€ger Göran FĂ€ltgren (S), ordförande Kultur- och utbildningsnĂ€mnden.

– Det handlar om att börja tidigt, redan pĂ„ förskolan. Att man hĂ„ller tider, man gĂ„r till skolan Ă€ven om det Ă€r lite segt och sĂ„ vidare. Och att stĂ€rka upp kontakten med förĂ€ldrar att det hĂ€r Ă€r viktigt.

Han lyfter att kommunen har förstÀrkt elevhÀlsan i Är, och Àven ökat samverkan mellan socialtjÀnst och skola.

– DĂ„ vill vi stĂ€mma av, gör vi rĂ€tt saker? Är de nĂ„got vi kan skruva pĂ„ och sĂ„ vidare. Samspelet mellan skola och politiken Ă€r vĂ€ldigt viktigt.

Hur ska man göra för att i dag fÄ eleverna till skolan?

– Det finns ingen quickfix för det. Man fĂ„r hantera varje individ för sig, och försöka hitta nyckeln som gör att de kommer tillbaka. Vi diskuterar olika varianter, men det Ă€r ingen som Ă€r generellt att ”sĂ„ hĂ€r gör man för att fĂ„ eleven till skolan”.

Han fortsÀtter:

– Dels kan man pröva att koppla in psykiatrin, man kan pröva att socialtjĂ€nsten gĂ„r in och hĂ€mtar barnet hemma kanske. Att man kopplar in elevhĂ€lsan pĂ„ ett annat sĂ€tt ocksĂ„. Eller att man lockar med annat i skolan. Det Ă€r mycket psykisk ohĂ€lsa som det hĂ€r handlar om ocksĂ„.

FrÄnvaro hösten 2021

Sankt Persskolan:
106 elever – 10 % frĂ„nvaro eller mer. 57 elever – 15 % frĂ„nvaro eller mer. 28 elever – 20 % frĂ„nvaro eller mer. 5 elever – 30 % frĂ„nvaro eller mer.

Katarinaskolan:
142 elever – 10 % frĂ„nvaro eller mer. 72 elever – 15 % frĂ„nvaro eller mer, 34 elever – 20 % frĂ„nvaro eller mer. 9 elever – 30 % frĂ„nvaro eller mer. 

Petrus Magni skolan:
117 elever – 10 % frĂ„nvaro eller mer, 75 elever – 15 % frĂ„nvaro eller mer, 44 elever – 20 % frĂ„nvaro eller mer. 16 elever – 30 % frĂ„nvaro eller mer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!