-- Allt pekar mot kräftor, kräftor, kräftor, och det finns otroligt mycket att göra. Som före detta företagare ser jag en enorm potential till att öka intäkterna.
Entusiasmen går inte att ta miste på när Corren talar med Vadstenabon Bertil Olofsson. Tillsammans med fiskeexperten Björn Tengelin, Anders Hallin på Vad-stena företagare och Peter Kenell, Visit Vadstena har han sedan samlat idéer om hur regionen kan marknadsföra sig med kräftornas hjälp.
Herrarna har sneglat på Louisiana där 7 000 personer jobbar enbart inom kräftfiskeindustrin. Även här går det att bygga upp en fiskeindustri runt kräftorna, hålla festivaler med kulinariska kräfträtter och musik på ett liknande sätt som har gjort Lousiana så berömt, resonerar han.
-- Jag tror inte att det finns någon plats i hela Europa där man landar så mycket kräftor som inom kommunerna Vadstena, Ödeshög, Motala. De senaste åren har kräftorna brett ut sig alldeles otroligt.
Han talar av egen erfarenhet. Bara på fem år har antalet kräftor i Bertil Olofssons burar fördubblats, kräftor som han fiskar på allmänt vatten i Vadstenaviken.
-- Vi kan försöka få hit turister som själva vara med och fiska, både bete och sedan kräftorna. Vi kan göra mycket mer för att locka folk utifrån.
Liksom Öland har sin skördefestival kan västra Östergötland ha sin kräftfestival. Och Bertil Olofsson hoppas att även konstnärerna och bönderna hänger på och håller öppet hus när turistströmmen ökar. 30 september samlas representanter för kommunerna och näringsliv för att prata kräftor.