Vadstena ska bli lättare att nå

Nu organiserar Vadstena kommun om sina kontakter med allmänheten. Den nya ingångsporten heter medborgarservice och ska hjälpa till med stort och smått. Ett nytt telefonnummer och längre öppettider ska underlätta för folk.

Anette Lindén, Pernilla Lanshed och Gunilla Karlsson, tre av de sju som ska ombesörja medborgarservicen i Vadstena.

Anette Lindén, Pernilla Lanshed och Gunilla Karlsson, tre av de sju som ska ombesörja medborgarservicen i Vadstena.

Foto: Gerd Mellberg

VADSTENA2012-11-19 15:26

När Sveriges kommuner och landsting undersökte servicenivån i Vadstena kommun blev betyget gott när det gäller bemötande, intresse, engagemang och information.

Men det blev betydligt sämre när det gällde att svara på frågor och tillgänglighet. Det var helt enkelt svårt att komma fram.

Nu ska det bli bättring. Sju personer bemannar en ny kundmottagning som kallas medborgarservicen. Där ingår växeln och receptionen liksom individ- och familjeomsorgens reception och vaktmästeriet.

Medborgarservice invigdes visserligen i början av november men allt är inte klart. Receptionen i kommunhuset är ombyggd och det finns en treårsplan för hur verksamheten ska utvecklas. Efter hand ska personalen bli allt mer kunnig och lära sig att ta hand om allt fler typer av ärenden.

Om tre år ska fyra av fem kunder få svar direkt på frågor och när det gäller enklare ärenden. Om tio samtal idag behöver kopplas vidare till någon specialist så ska det antalet då ha minskat till tre samtal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om