Vadstena ska locka kanalbesökare

Vadstena Turism och NÀringsliv AB har tecknat ett flerÄrigt samarbetsavtal med Samverkan Destination Göta kanal för marknadsföring och utveckling.

Jessica Hallros, vd för Vadstena Turism och NÀringsliv AB, vill att Göta kanals besökare ska hitta till Vadstena.

Jessica Hallros, vd för Vadstena Turism och NÀringsliv AB, vill att Göta kanals besökare ska hitta till Vadstena.

Foto: Katarina Hydén

Vadstena2019-04-19 12:00

Samverkan Destination Göta kanal Ă€r ett samarbete mellan de sju kanalkommunerna Mariestad, Töreboda, Karlsborg, Motala, Linköping, Norrköping och Söderköping, VĂ€stra Götalandsregionen, Region Östergötland, Göta Kanalbolag samt ett 50-tal besöksnĂ€ringsföretag.

Vadstena kommun rÀknas inte till kanalkommunerna, men har ÀndÄ tecknat avtal.

– Vi har ju en hamn i Vadstena som Ă€r fin och omtyckt och det Ă€r mĂ„nga av de bĂ„tar som gĂ„r pĂ„ kanalen som gĂ„r in dĂ€r, bĂ„de stora passagerarbĂ„tar och fritidsbĂ„tar. DĂ„ kĂ€nner vi att det, bĂ„de för deras och vĂ„r egen skull, kan underlĂ€tta om det finns information om hamnen i Vadstena i den information som Kanalbolaget tillhandahĂ„ller till sina besökare, sĂ€ger Jessica Hallros, vd för Vadstena Turism och NĂ€ringsliv AB.

Kanalbolaget har informationsspridning bland annat via hemsida och app.

– Finns inte Vadstena med dĂ€r kanske man inte vet att det Ă€r ett alternativ om man kommer med bĂ„t. Det Ă€r viktigt att man vet vilken service som finns och att Vadstena Ă€r ett alternativ, sĂ€ger hon.

Dessutom vill kommunen lyfta fram stÀllplatsen för husbilar som finns i anslutning till slottet.

– Det Ă€r alltfler som vĂ€ljer att uppleva Göta kanal bakom ratten, sĂ€ger hon.

BÄde gÀsthamnen och stÀllplatsen för husbilar arrenderas och drivs av Visit Vadstena AB.

Samverkansavtalet reglerar hur kommunerna syns i Kanalbolagets informationskanaler och hur man samverkar för att utveckla destinationen Göta kanal.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om