Orderingången för Ewabs åtta bolag i Europa och USA ökade med 30 procent under 2008 och även 2009 ser ljust ut. Detta trots att tre fjärdedelar av Ewabs affärer görs med fordonsindustrin och underleverantörer till den.
Ewab konstruerar och säljer transportbanor med tillhörande anordningar som bär de grejer som ska transporteras, lastbärare eller paletter. Företaget säljer även tjänster i anslutning till detta.
Det nyaste systemet heter CS2000 och finns sedan något år hos Toyota Industries (BT) i Mjölby.
- Den produkten väntar vi oss mycket av, säger företagets vd Göran Holmgren, som kom in i Ewab för snart två år sedan.
Men fortfarande är det mindre palettsystemet PS800 från 1978 den verkliga kassakon. Hon har till och med har fått ett uppsving på gamla dar.
Ewab har inte bara sålt ovanligt bra i år, företaget räknar dessutom med att det ska gå ännu bättre 2009.
Omsättningen i Sverige låg på 78 miljoner kronor 2007, väntas bli 90 miljoner i år, och nästa år ligger budgeten på 108 miljoner.
Mest har försäljningen ökat i Tyskland, England och Italien. Ewab finns i åtta länder, främst i Europa, och är på väg att ta sig in i ett nionde, Argentina.
- Vi tror på framtiden. Fordonsindustrin kommer att behöva investera i nya energieffektivare bilar, med tillhörande produktionssystem. Bara banksystemet kommer igång, så. . . Göran Holmgren och låter optimistisk.
Han medger att han är väldigt spänd på hur första halvåret nästa år kommer att utveckla sig.
- Det är klart att vi har känt av inbromsningen. Det finns kunder som har senarelagt sina beställningar.
Framgångarna innebär att Ewab åter har en omsättning i nivå med den under 2000-talets början.
En förklaring är att konkurrensen inte är så hård och mest finns på det lokala planet.
- Vi har också ökat våra marginaler. Lönsamheten har blivit bättre, men den är ännu inte acceptabel, säger Göran Holmgren, och då menar han en vinst på omkring 10 procent av omsättningen.
Två personer har nyanställts i Vadstena.
Där kan man vid behov bistå kollegor i andra länder.
I förra veckan skickades exempelvis ett komplett transportsystem till en tysk tillverkare av vindkraft, ett system byggt och godkänt i Vadstena.