Det nya avtalet med Coop innebär att Lecora-Food Time AB ska leverera 500 ton kyld ekologisk färdigmat per år, vilket innebär näst intill en fördubbling av produktionen mot detaljhandeln.
Framtiden ser alltså ljus ut för företaget, som tillverkar och förpackar dels kyld färdigmat som säljs i detaljhandeln, under varumärket Food Time, dels fryst mat till storhushåll, märkt Lecora.
- Båda marknaderna är på uppgång. Framför allt inom detaljhandeln kommer det Krav-märkta sortimentet att öka kraftigt, säger Tommy Salomonsson, vd för Lecora-Food Time AB.
Hittills har de ekologiska livsmedlen utgjort tre procent av företagets produktion.
Med det nya avtalet, som har gällt sedan 1 juni, uppgår de till en fjärdedel.
Det gör dem störst i Sverige på kylda Krav-produkter, och det bådar gott inför en allt mer miljömedveten framtid.
- Vi har hållit på med ekologiska livsmedel i många år, sedan början av 90-talet. Men nu märker vi att konsumenterna börjar bli mer medvetna om vad de stoppar i sig. Många vill ha så rena livsmedel som möjligt, säger Tommy Salomonsson.
Lecora-Food Time vill satsa hårt på det ekologiska. Det som kan begränsa är att det tar tid för jordbruket att ställa om produktionen, eftersom alla ingående råvaror i produkterna ska vara ekologiska.
- Det är en hel kedja som måste fungera från bonde till konsument, säger Tommy Salomonsson.
Genom att införa skiftgång på Food Time-sidan har företaget kunnat öka produktionen så mycket som behövs.
Under juni har produktionspersonalstyrkan utökats med fyra personer, och troligtvis kommer ett par till att anställas efter sommaren.