Vadstenas skolor får kritik

Skolorna i Vadstena måste bli bättre på att systematiskt följa upp och analysera resultaten i skolan. Detta för att hitta rätt åtgärder och skapa en mer framgångsrik skola.

VADSTENA2010-11-24 08:00

På tisdagen kom Skolinspektionens dom över Vadstenas skolor. Ett 40-tal punkter har granskats och i rapporten ligger fokus på bristerna.

Inspektionens uppgift är att se till att lagar och förordningar följs och att skolan håller målet i sikte: att alla barn/elever ska få god omsorg och god utbildning i trygg miljö.

Alla ska nå målen

- Vi kan aldrig göra avkall på att alla elever ska nå målen, säger skolinspektör Anders Kennberg.

Förra tillsynen skedde 2005. Resultaten är bättre nu men mer 15 procent av eleverna når inte målen i alla ämnen och 10 procent blir inte behöriga till gymnasiet.

Inte heller i gymnasiet nås målen. 2009 blev drygt 10 procent av eleverna inte behöriga för högskolestudier.

Dålig utvärdering

Huvudkritiken gäller att skolan är dålig på att utvärdera.

Grundskolan behöver exempelvis analysera varför det går bättre för flickor än för pojkar och varför målen i NO, naturorienterande ämnen, tycks särskilt svåra att nå.

Skolan i Vadstena har ett tydligt system för styrning, anser Skolinspektionen som också konstaterar att det pågår ett aktivt kvalitetsarbete. Det anses finna goda förutsättningar för förbättring.

Modersmål i kläm

Mer kritik: Förskolan hjälper inte barn med annat modersmål tillräckligt. Fritidshemmen motverkar inte traditionella könsmönster tillräckligt. Barnens ålder, mognad, behov och intressen får inte styra tillräckligt i fritidshemmen.

Planerna gällande kränkande särbehandling är inte tillräckligt uppdaterade och lokalt anpassade. Denna kritik gäller dock inte Katarinaskolan.

Senast 23 februari ska Vadstena kommun redovisa vilka åtgärder som inspektionen föranleder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om