Chefen för Göta kanal, Claes-Göran Österlund, är kritisk till oförmågan att få fart på insatserna för turismen i Vadstena.
Efter långvariga motsättningar läggs turistbolaget Destination Vadstena av allt att döma ned och verksamheten organiseras om.
-- Varför ska den som fått allting givet bråka? Varför får den ingenting gjort? frågar han och kan inte låta bli att jämföra med Motala.
-- I Motala är arbetet med att locka turister verkligen tufft och man jobbar i motvind. Men där jobbar man så målmedvetet.
-- Jag skäms över att Vadstena inte kan enas och gå vidare.
Claes-Göran Österlund är dock övertygad om att en turistbyrå inte kan leva utan samhällsengagemang. Någon form av stöd krävs.
-- Visst ska man ta betalt för broschyrer, men det kan inte ske fullt ut.
I kanalbolagets reklamtidning får alla små entreprenörer annonsera, men det sker inte till fullt pris.
-- Annars skulle de inte vara med.
-- Det måste finnas en huvudman som står för visionerna. Det är kommunens ansvar i Vadstena.
I Vadstena diskuteras vem som ska göra vad för turismen och vem som ska betala. Beror det på att det saknas visioner att samtala om?
-- Vadstenaturismen fick kanske alltför mycket stöd utifrån under Birgittajubileet så att jobbet kom av sig? funderar Claes-Göran Österlund.