Förskolans kock Jenny Ingman har gått alla steg i utbildningen i måltidspedagogik och förskolläraren Thea Stormats har gjort två av fem steg.

Jenny förklarar vad måltidspedagogik är så här:

– Det är hur man på ett lekfullt sätt kan få barn att våga prova frukt och grönsaker.

Artikelbild

| Liam och Iris.

Det är ett samarbete mellan köket och pedagogerna ute på avdelningarna och är en del i läroplanen.

– Tanken är att vi har månadens frukt eller grönsak, säger Thea.

Frukter och grönsaker ska gärna vara närproducerade och väljs efter säsong. Den här månaden är det kål som är månadens grönsak.

Ute på avdelningarna finns så kallade saperesamlingar. Sapere är latin och betyder veta, kunna och smaka. Rent praktiskt kan det vara skålar med grönsaker som barnen kan känna på, lukta på och smaka på.

Artikelbild

| Maja, Amanda och Jenny Ingman.

– Det är ett sätt att lära känna alla sina sinnen, säger Jenny.

Alla sinnen ska vara med - syn, lukt, smak, känsel och hörsel. Barnen övar sig i att sätt ord på sina sinnen. På så sätt övas också ordförrådet upp.

Artikelbild

| "Håriga mackan".

Förra månaden var morot månadens grönsak och då testade de bland annat att äta morot med hörselkåpor på sig för att upptäcka hur olika det låter när man äter en morot. De större barnen målade av morötter och de mindre gjorde färgtryck med halverade morötter.

Det finns även andra vinster med att ha grönsaker inne på avdelningarna och inte bara i matsalen.

Artikelbild

| Kocken Jenny och Zagros.

– Det är en trygghet när man tar in det på avdelningen, säger Thea.

Barn som inte vågat prova i en grönsak ett måltidssammanhang kan på sina egna villkor undersöka och provsmaka under lekfulla former.

Artikelbild

| maja.

– Det är inget som är rätt eller fel, säger Thea.

– Det ska vara lustfyllt och spännande att prova mat, säger Jenny.

Artikelbild

| Thea Stormats.

De barn som fyller fem år får vara med i köket och hjälpa till och får då ha en egen kock i barnstorlek på sig.

Den här eftermiddagen är det "Håriga mackan" till mellanmål. Barnen får breda en smörgås, hård eller mjuk, och lägga på pålägg och sätta sig vid bordet. Där finns en stor tallrik med grönsaker och frukt och var och en kan plocka det de vill ha och bygga ett ansikte på mackan. Ögon, näsa, mun och hår byggs denna dag av äppelklyftor, alfalfagoddar, strimlor av röd paprika, färska sojabönor, majs och färsk grönkål.

Artikelbild

| Morotstryck.

Förutom att bygga ett ansikte och smaka grönsaker kan barnen utmanas att räkna till exempel hur många majskorn som bildar munnen och hur många det är kvar om de äter upp ett majskorn.