Arkösund bjuder på snålblåst och gråväder när företagaren Helen Forsman rullar ombord och säkrar en fyrhjuling på båten i hamnen. Hon berättar att sjötransporterna är en betydande utgiftspost varje månad.
– Det är galet. Fortsätter prisutvecklingen på drivmedel är det tveksamt om vi har råd att tanka överhuvudtaget innan EU-pengarna kommer i november. Aluminiumbåten drar cirka 65 liter diesel i timmen när vi kör med last, säger hon.
Helen och maken Niklas driver Forsmans lax och lamm på Aspöja. I år har de kunnat ge 13 personer säsongsanställning på ön.
– Vi företagare behövs, gör nytta och skapar jobb. Men bränslekostnaderna oroar oss. I slutänden är det kunderna som får betala.
Arkösundsbon Agne Hulterstam tar en promenad med hunden på kajen.
– Drivmedelspriserna är en skandal, men ger pengar till statskassan. Vi åker och handlar ett par gånger i månaden. Mer blir det inte. Bilen får stå, säger han.
Arbetskamraterna Jacob och Egzon – med Finspång och Nyköping som bostadsort – jobbpendlar till jobbet i Norrköping.
– För mig blir det 50 mil i veckan. Det kostar tusenlappar i månaden. Allting höjs utom lönerna, säger han utanför Ica i Östra Husby.
Jacob skjuter in:
– Buss är heller inget alternativ för mig. Det är dels för långt till busshållplatsen, dels vill jag kunna sova längre på morgnarna.
För SVT förklarar Thina Saltvedt, energianalytiker på Nordea, de ökade bränslepriserna med bland annat en ökad efterfrågan på råolja, då det är brist på naturgas och kol i Asien och Europa just nu. Detta leder till att priset på olja ökar kraftigt.
Esbjörn Wincent, Arkösund, tankar bilen i Östra Husby. Räkneverket tickar på i snabb takt. Hundralapparna blåser iväg.
– Vi betalar, men regeringen vinner på bensinpriset. Tyvärr är det inte så mycket som kommer tillbaka till oss på landsbygden.
Vi får också en kort pratstund med Ida Rejsmar, Vikbolandet, som stannat utanför Kättinge skola. Hushållet har två bilar.
– Sambon pendlar till Finspång och jag till Östra Husby. Där vi bor finns ingen kollektivtrafik och då återstår inga andra alternativ än bil. Jag gissar att vi tankar för mellan 4 000 och 5 000 kronor i månaden, förklarar Ida innan hon rullar iväg i Volvon för att – just det – tanka.