Infrastrukturminister Åsa Torstensson presenterade det som staten vill satsa på när det gäller vägar och järnvägar på onsdagsförmiddagen. Totalt 250 byggen räknas upp. Sundsvall ska slippa ha E4-an mitt inne i stan. Umeå ska få en ringled och i Göteborg och Skåne ska det byggas rejält.

I Östergötland finns förbifarter i Motala och Söderköping med i planen. Men ingen järnväg. Politiker från alla läger i Östergötland beskriver det som ett rejält bakslag. Enligt riksdagsledamoten Betty Malmberg (M) är det den största motgången någonsin i projektets historia.

Östgötska riksdagsledamöter från de fyra regeringspartierna kallade till gemensam presskonferens för att tillsammans uttrycka sin besvikelse över att deras partikamrater inte förstått hur viktig Ostlänken är för Östergötland.

- Jag är besviken och bekymrad, det här gör att vi förlorar några år, säger Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C).

Och just ordet besviken upprepades av de övriga också.

Samtidigt har inte hoppet dött. Infrastrukturplanen gäller visserligen till 2021 men den brukar revideras i halvtid och om östgötarna fortsätter att planera och utreda så kan Ostlänkenprojektet komma in i planen igen.

Läs mer i torsdagens Östgöta Correspondenten.