För närvarande är det statliga SJ som driver Östgötapendeln. Men inför den nya upphandlingen valde SJ att avstå från att lämna anbud.

- De ville inte vara med och slåss om det här. De vill helst köra kommersiell trafik. Det här kontraktet är ju skattesubventionerad trafik, säger Östgötatrafikens vd, Paul Håkansson.

Tre företag gav anbud.

- Deutsche Bahn hade det bästa anbudet. Vi har ställt kvalitetskrav och beskrivit vad det är för trafik som ska köras. DB hade det mest fördelaktiga anbudet och lägst pris. Det är ett stort företag i Tyskland och vi tror att de har stora resurser som gör att de kan ta sig an det här uppdraget, säger Paul Håkansson.

För DB blir uppdraget i Östergötland det första i Sverige. Företaget tar över driften den 12 december nästa år.

I december nästa år kommer Östgötapendeln att börja gå ner till Jönköping. Det blir en avgång per timme och sträckan kommer att trafikeras av de nya, större pendeltågen som snart tas i drift.

- All trafik som går till Jönköping går med de fem nya tågen. De är större och bekvämare. De elva tåg vi har i dag kommer fortsätta köra i Östergötland.

I samband med att DB tar över drift- och underhållningsansvaret för pendeltågen flyttas allt underhåll till den nya tågverkstaden vid Steninge i Linköping. DB kommer även att sköta driften av pendeltågstrafiken till Motala när den kommer i gång.

- Det här är den största förändringen av pendeltågsystemet sedan vi införde det 1995, säger Paul Håkansson.