Att intresset för det nya museet är stort märktes redan på lördagsmorgonen. På parkeringsplatsen mitt emot den hangarliknande museibyggnaden hade ett stort antal husbilar parkerat. Somliga långväga besökare hade övernattat för att försäkra sig om en bra plats.

Det dröjde dock flera timmar innan allmänheten fick komma in i värmen. På förmiddagen var det nämligen endast särskilt inbjudna gäster som fick delta. I högtidstalen hyllades museichefen Mikael Parr och hans personal för den anmärkningsvärda ansiktslyftning som museet genomgått. Ett tekniskt inriktat museum, med flygplan uppställda på rad, har förvandlats till ett kulturhistoriskt museum som gestaltar Sverige under det kalla kriget. Ett museum för flygnördar har blivit ett museum för alla med minsta intresse för 1900-talets historia.

- Det är en stor dag för flygvapnet. Det känns väldigt bra att DC-3:an kommit hit, sade flygvapeninspektören Anders Silwer.

Artikelbild

Saabs vd Åke Svensson utlovade fortsatt stöd för museet.

- Vi gör allt vi kan för att hålla det här museet levande.

Kommunstyrelsens ordförande, Paul Lindvall (M), uttryckte i sitt tal glädje över att Linköping fått en sevärdhet med potential att locka de stora massorna.

- De här samlingarna står sig väl i ett internationellt sammanhang.

Artikelbild

Redan på fredagskvällen fick landets flygintresserade utrikesminister en privat visning av museet. Lena Adelsohn Liljeroth kunde inte låta bli att berätta för folkmassan vad Carl Bildt tyckte.

- Han skickade ett sms där det stod "Det var mycket fint och mycket sevärt".

Artikelbild

| Utställningen om den nedskjutna DC-3:an är museets huvudattraktion.

FOTNOT: Läs en intervju med anhöriga till DC-3:ans besättning i måndagstidningen. Då intervjuas även personerna som fann vraket på Östersjöns botten.