Efter att ha jobbat två år med marknadsundersökningar kände Haris Borancic från Linköping att han inte längre ville tillbringa dagarna framför en dator. En kompis rekommenderade fritidsledarutbildningen på Valla folkhögskola och om några månader är Haris Borancic färdigutbildad fritidsledare.

Efter att ha gjort praktik på förskolan Lilla Academia Abisko insåg Haris att han allra helst vill jobba med just små barn.

– Det är allt. De tar energi, men de ger mer än de tar. Man utbildar dem, hur de ska ta på sig skorna, hur de ska hålla handen när de hostar. Vuxna sprider inte den typen av energi, säger Haris Borancic.

Numera är han anställd som timvikarie på sin gamla praktikplats.

Alexandra Karlsson från Norrköping, även hon snart färdig fritidsledare, kände precis tvärtemot. Efter att bland annat ha jobbat som timvikarie inom barnomsorgen och dessutom fått två egna barn visste hon med säkerhet att hon inte längre ville jobba med små barn. Hon hade kikat på utbildningen en längre tid och lockades särskilt av idrottsprofilen.

– Jag hade hoppat runt mycket och varit hemma med barn. Efter mammaledigheten tänkte jag "det är nu eller aldrig", säger Alexandra Karlsson.

Ett beslut som hon inte ångrar. I dagarna tackade hon ja till jobbet som fritidspedagog på Ektorpsskolan i Norrköping. Hon har dessutom blivit erbjuden att arbeta med ensamkommande flyktingbarn och ett jobb som simlärarassistent i Söderköping.

– Det är verkligen den bästa utbildningen. Det går så fort och så blir man så tajta. Man umgås 24-7. Det känns som man träffar klasskamraterna mer än sin egen familj, säger Alexandra Karlsson.

Att så många får jobb efter fritidsledarutbildningen tror Haris Borancic beror på att den är så bred och att man kan jobba med många olika åldersgrupper.

– Den här utbildningen har betytt mycket. Den får en att förstå att man kan mycket. Jag har blivit mer trygg i mig själv och jag tar för mig mer på ett annat sätt, säger han.

En stor del av deras studier har handlat om reflektion. Till exempel hur kan vi använda det vi just har lärt oss på en fritidsgård? Eller hur ska en bra ledare vara? I det senare fallet är de båda studenterna ense om att en bra ledare ska utgå från varje enskild individ.

– Man ska se alla, även barn och ungdomar som har det lite jobbigt. Och vara en bra förebild, säger Alexandra Karlsson.

Hon ser särskilt fram emot att få vara med och påverka en verksamhet samt att bidra med "nytänk". Nu längtar både Alexandra och Haris efter att få ge sig ut och testa sina nya kunskaper, men först väntar en profilvecka i Stockholm där de ska besöka Bosön, Fryshuset, gå på allsvensk fotbollsmatch och titta på kampsporten MMA.