Inte alls konstigt, eftersom LFK ( Linköpings Flygklubb) firade 80-årsdagen och 31 av besökarna kom i egna små flygplan.

Mellan klockan 08 och 10 på lördagen var det Fly-in. Strålande flygväder, kalasväder för att besöka flygklubben på Saab-området. LFK kunde räkna in minst 2 000 flygintresserade på marken. De som kom uppifrån höll klubbens Björn Rystedt järnkoll på.

Under förmiddagstimmarna damp det ner gäster i Saab Safir från både Norge och övriga Sverige. Här kom också ett par Piper PA -28. Man kunde se Cessna 172, Trike ultralätt och många andra flygplanstyper.

Artikelbild

Cykel

Yvonne Rosmark däremot, hon kom på cykel. Frågade Correns utsände hur man hittar ingången till flygklubben.

Ska du prova på flygning och spaka själv, är du en blivande pilot?

– Oh nej, jag har åkt med i Gripen, det räcker.

Artikelbild

Där efter kröp det fram att Rosmark också varit vd för Gripen International och skulle nu göra en insats för Nulink under flygklubbens dag.

Flygklubbar

Artikelbild

Flygklubbens ordförande Göran Berséus berättar med stolthet i rösten att LFK är en av Sveriges största flygklubbar. Men kanske ändå inte den äldsta.

Under årens lopp har man utbildat över 1 000 piloter och har numera 300 medlemmar. Det finns egen verkstad för service och underhåll. Och flera egna flygplan.

Artikelbild

Klubbens stolthet är (Diamond Aircraft) DA-20. En modern flygmaskin inte minst för utbildning.

Glascockpit

Artikelbild

– En supermodern kärra med glascockpit, lätt att köra, lika lätt som Gripen. Flyga är alltid att flyga vet du, säger Berséus som också kört Gripen.

Han tittar ut över utställningsområdet och njuter. Mycket folk och många flygmaskiner. Gamla och nya plan. Sju hoppare från Linköpings Fallskärmsklubb är just på väg ner. Gamla B-17 taxar ut. Kö runt ett segelflygplan. Folk tar bilder i mängd.

Artikelbild

Höjdare

Uppvisningen under lunchtid var en höjdare. Här syntes B 17, Biltemas Spitfire som flög länge, Saab Safir Scottish Aviation Bulldog och BA-11

– Vår klubb har en underbar bakgrund med seniorer och nu satsar vi för framtiden med juniorer säger Berséus.

Ett bevis på att juniorer är på gång är Sebastian Lacourte 11, hemmahäörande i Paris. Han åkte med morfar Bo Johansson till flygdagen.

Sebastian sväljer all information han kan få om flyg och Göran Berséus berättade ännu mer om DA-20.

Blivande pilot

Ett mål för dagen var att minst låta tio personer spaka ett motorflygplan själv. Josefine Neiner, 17 från Linköping var en av dem. Kanske en blivande pilot. Hon fick flyga med läraren Nenad Jankovic.

– Jättekul, visst kittlade det i magen, kanske mest inför turen. Jag fick spaka själv i en PA-28 och såg både Linköping och Norrköping från ovan, det är inte omöjligt att jag blir pilot i framtiden.