Mitt under säsong beslutar sig herrarna som bestämmer i STCC för att återinföra viktbestraffningar till de snabbaste förarna.
Ett rent bedrövligt beslut.
När det fanns tidigare var det hårt kritiserat för att bland annat röra till det för publiken.
När man till 2012 införde den enhetsklass av bilar man använder i dag var det för att komma ifrån strulet med vikter hit och dit och verkligen se till att den förare som är snabbast vinner.
Det gäller tydligen inte längre.
Visst, Volvo med Fredrik Ekblom och Thed Björk är kanske lite för överlägsna för att kval och det första heatet på en tävlingshelg ska bli intressanta. Men när man vänder på startordningen till det andra heatet, och de hamnar långt bak, får man all den spänning och dramatik som behövs.
Och ibland mer därtill.
Att nu straffa de förare och team som varit bäst är att gå tvärtemot idrottens hela idé. Den som säger att ”må bäste man/kvinna vinna”.
Tänk om de tre bästa 100-meterslöparna skulle få på sig en ryggsäck med fem kilo bara för att de sprungit för fort.
Eller att Göteborg, Norrköping och Elfsborg som ligger i täten av Allsvenskan skulle tvingas spela med en man mindre för att ”få en intressantare produkt” som STCC:s vd Jonas Lundin förklarar sitt beslut.
Jag tycker det är blaha, blaha.