24 sporter på tolv olika arenor under sex dagar. Där har ni de fysiska förutsättningarna inför SM-veckan i Norrköping 24-29 juni.
Men bakom arrangemanget finns det fler siffror som kan vara intressanta för Norrköpingsbornas del. Vi ber Martin Roos, vd för det kommunala evenemangsbolaget Upplev Norrköping, berätta om vad kommunen satsar och vad de hoppas få ut av SM-veckan.
Hur mycket av skattebetalarnas pengar läggs på arrangemanget?
– Kommunfullmäktige i Norrköping har beslutat om en budgetram på åtta miljoner kronor.
Hur mycket bidrar näringslivet med?
– Våra fyra lokala samarbetspartners Holmen, Lundbergs fastigheter, Holmgrens bil och Nodra, har gett ett bra stöd. I rena pengar och byte av tjänster motsvarar det en dryg miljon.
Hur många besökare räknar ni med?
– Vi har jämfört med andra städer som arrangerat SM-veckan de senaste åren och kommit fram till att vi hoppas på runt 65 000-70 000 besökare. Många är utövare och dess anhöriga, men det kommer också de som vill se själva SM-sporterna.
Hur många jobbar med SM-veckan?
– Jag kan inte de exakta siffrorna. Men vi hade nyligen en kickoff, då kom det drygt 300 personer. När själva tävlingarna drar i gång skulle jag tippa på att vi har 1 500-1 800 funktionärer i gång.
Vad ligger hela omsättningen på för arrangemanget?
– Upplevelseinstitutet beräknade att SM-veckan i Linköping 2022 uppnådde ett turistekonomiskt värde på 89 miljoner kronor.
Norrköpings mål är minst 90 miljoner kronor, trots att vi har färre tävlande idrotter än Linköping hade
Går det att räkna ut hur mycket besökarna kommer att spendera i Norrköping under de här dagarna?
– Man brukar prata om turistkronan för att se hur mycket besökarna spenderar på exempelvis shopping, mat och hotell. Det är en modell som används för att fördela turistens utgifter på olika kategorier. Den visar hur turisters konsumtion fördelas över en dag, vanligtvis uppdelat på tio olika kategorier.
Hur mycket tv-tid blir det från Norrköping?
– SVT sänder direkt i 90 timmar, utöver det blir det också andra inslag, som exempelvis Sportnytt. Det är ett stort skyltfönster, vi vill självklart ha rätt vinklar i tv-sändningarna. Vi vill gärna visa upp vårt unika Industrilandskap, det är därför Holmentorget blir hjärtat i arrangemanget.
Kommer ni "polera" Industrilandskapet?
– Kommunens samhällsbyggnadskontor har planterat så att det är snyggt och fint. SM-veckans färger är gult och blått, så de färgerna kommer synas mycket, bland annat i form av ballonger, säger Martin Roos.