Beganovic har just inlett säsongen i Formel 2 där han rattar en bil för det brittiska teamet Hitech, men 21-åringen från Linköping är fortfarande ett framtidsnamn i Ferraris verksamhet och nu visar Ferrari att de har höga tankar om sin östgötske talang. Detta då man under fredagen gick ut med informationen om att Beganovic kommer att ta över Charles Leclercs Ferrari SF-25 under den inledande timslånga F1-träningen på Bahrain International Circuit fredagen den 11 april. Den andra Ferrari-bilen körs av sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton.
Beganovics historiska möjlighet är en följd av internationella bilsportförbundet FIA:s reglemente som stipulerar att varje ordinarie F1-förare måste lämna plats åt en ung junior i minst två träningspass under säsongen. I själva racen är dock Charles Leclerc tillbaka i bilen ...
"Att köra för Scuderia Ferrari HP i FP1 i Bahrain kommer att vara ett helt overkligt ögonblick för mig, säger Dino Beganovic. Formel 1 är min stora dröm och nu ska jag få vara en del av en riktig racehelg för första gången, tillsammans med det mest legendariska teamet i sportens historia", säger Beganovic i ett pressmeddelande.
Beganovic blir den blott andre svensken någonsin som kört för Ferrari i Formel 1-sammanhang, efter Stefan Johansson.
Robin Nilsson, kommentator och expert på Viaplay, sa till Sporten redan för några veckor sedan att den här chansen skulle komma för Beganovic.
– Ja, frågan var egentligen bara när. Och nu vet vi. Det är naturligtvis enormt stort, inte minst för östgötsk motorsport, att ha med ett namn i de här officiella F1-sammanganhangen och det märks att intresset för Dino bara blir större och större.
– Sedan ska man förstås veta att det fortfarande är en väldigt snårig väg fram till att verkligen få köra i ett F1-race, men det här är ett stort steg på vägen och visar att Dino står först i kön i Ferrari, säger Robin Nilsson.
Vad tror du Ferrari vill se av Dino under träningen för att de ska vara nöjda?
– De vill se att han följer deras testplan till punkt och pricka. Att göra bländande varvtider är inte det viktigaste, det handlar mer om att ge rätt feedback till teamet och visa att man är trygg i bilen. Det går att göra bort sig, det har vi sett tidigare exempel på när andra talanger testats.