DeltÀvling nummer tvÄ stÄr pÄ programmet under lördagen. PÄ banan i FÀllfors utanför SkellefteÄ. En bana som anvÀndes för första gÄngen förra sÀsongen och som dÄ bjöd pÄ stor motorfest.
â DĂ„ var det veckan före midsommar, ljust nĂ€stan hela dygnet och mĂ€ngder med publik. Nu Ă€r det tomt pĂ„ alla lĂ€ktare och nĂ€r vi svĂ€ngde in hĂ€r i natt var det tvĂ„ plusgrader.
103 mil Àr det frÄn Linköping till banan. Enkel resa.
â Vi fick problem med trafikstockning genom Stockholm sĂ„ det tog nĂ€stan tre timmar att ta sig igenom dĂ€r. Men nu Ă€r vi framme och redo för race.
Till tÀvlingen testar man ett nytt format. Under fredagen genomfördes tvÄ trÀningspass, sen avgörs allt annat under en och samma tÀvlingsdag.
Först tvÄ trÀningspass, sen tvÄ kval och efter det tre tÀvlingsheat.
Allt pÄ mindre Àn nio timmar.
â Det blir intensivt, absolut. Men det Ă€r lika för alla och bara att gilla lĂ€get.
Det Àr lÀtt att tro att det kan bli mer försiktig racing, för att spara pÄ bilarna och inte riskera skador.
â NĂ€r man sitter i bilen tror jag att alla vill fram och att det kommer bli lika tufft som ett vanligt race. Det handlar nog mer om att ha ordning och reda pĂ„ sig sjĂ€lv och teamet sĂ„ att alla vet vad som ska göras, för tiden mellan de olika passen Ă€r vĂ€ldigt knapp.
Det blir tufft Àven för er förare. Orkar du?
â Haha. Det kanske Ă€r sĂ„ att de yngre Ă€r nĂ„got bĂ€ttre trĂ€nade, men jag kĂ€nner mig stark och vĂ€l förberedd. Jag Ă€r redo för fler pallplatser.