Mikaela à hlin-Kottulinsky i PWR-stallet var först över mÄllinjen i andra loppet pÄ GellerÄsen i helgen. Vild glÀdje utbröt nÀr hon som första kvinna kunde vinna ett STCC-lopp. Men glÀdjen varade bara nÄgra timmar, sedan kom kallduschen: hon diskades av juryn för en teknikalitet pÄ bilen.
Men allt började tidigare under dagen. Efter första loppet lÀmnade Dick Jönsson i Westcoast Racing in en protest mot tre Cuprabilar frÄn PWR-stallet; Philip Morins, Daniel Haglöfs och Robert Dahlgrens. Protesten handlade om avgassystemet.
ââDe uppfyllde inte det tekniska reglementet. Och jag har gjort vad jag Ă€r skyldig att göra gentemot mina partners för att se till att vi alla tĂ€vlar pĂ„ samma villkor, sĂ€ger Jönsson.
Greger Petersson Àr Àgare av rÀttigheterna för TCR-reglementet i Skandinavien.
ââCuprabilarna har tagit bort en av fyra ljuddĂ€mpare. FrĂ„gan handlar om de kört med ett avgassystem som Ă€r homologiserat, det vill sĂ€ga tillĂ„tet och godkĂ€nt.
ââLjuddĂ€mparna ska hĂ„lla nere ljudet under 95 dB. Och det klarar vi utan problem, kommenterar PWR-teamets chef Daniel Haglöf.
Men en ljuddÀmpare Àr ett motstÄnd sÄ i teorin tar alltid ljuddÀmpare effekt frÄn bilen. Och tar man bort just den ljuddÀmparen kan man sÀnka bilen nÄgot och möjligen fÄ lite bÀttre köregenskaper.
Mikaela à hlin-Kottulinsky hade problem med turbon i första racet och kom inte i mÄl. Hennes bil omfattades dÀrför inte av den första protesten. Men nÀr hon vann det andra heatet lÀmnade Honda-teamet, som kom tvÄa i loppet, in protest mot hennes avgassystem.
ââWestcoast Racing informerade mig. De kĂ€nde vĂ€l sjĂ€lva att det var bĂ€ttre om nĂ„gon annan protesterade i andra racet. Och nĂ€r jag fick veta var jag av mina uppdragsgivare tvingad att gĂ„ till botten med frĂ„gan, sĂ€ger Linköpingskillen Mattias Andersson, Ă€gare av teamet som efter protesten blev loppets segrare.
Men ingen protesterade mot Haglöf, Dahlgren eller Morin. SÄ de körde i mÄl som 4:a, 6:a och 10:a och kunde kassera in poÀng i mÀsterskapet i de bilarna som diskades bara nÄgon timme tidigare.
ââVi visste inte om beslutet av tĂ€vlingsjuryn förrĂ€n efter andra loppet och hade inte gjort nĂ„gra modifieringar pĂ„ bilarna, bekrĂ€ftar Daniel Haglöf.
TT: Och det var inte sÄ att PWR-teamet modifierat sina avgassystem inför loppen pÄ GellerÄsen?
ââNej, vi har kört med de hĂ€r ljuddĂ€mparna inte bara den hĂ€r sĂ€songen, utan hela förra sĂ€songen ocksĂ„.
Nu kommer PWR Racing att överklaga de tvÄ protesterna.
ââVi har nĂ„gra dagar pĂ„ oss presentera andra bevis. Vi har aviserat att vi tĂ€nker överklaga till disciplinnĂ€mnden. Jag hoppas att det hĂ€r ska redas ut, sĂ€ger Haglöf.
Ărendet kan dra ut pĂ„ tiden.
ââNĂ„gra veckor tar det sĂ€kert för oss att behandla det hĂ€r. Det mĂ„ste göra utredningsĂ„tgĂ€rder. Alla ska fĂ„ yttra sig. Och vi kanske mĂ„ste lyssna pĂ„ experter, sĂ€ger Sven Erik Eriksson, ordförande i disciplinnĂ€mnden.
DÀrefter kan Àrendet överklagas vidare till Svenska Bilsportförbundets juridiska kommitté och RiksidrottsnÀmnden. NÄgot slutligt besked kan dröja lÄngt in pÄ hösten sÄ att mÀsterskapet inte avgörs vid finalen pÄ Mantorp i slutet av september. (TT)