Det mesta är sig likt i Formel 1 - men inte allt

Äntligen är formel 1-säsongen igång på allvar och efter två tävlingar kan man konstatera två saker: Att en del är precis som vanligt. Och att en del inte är det.

En del är sig likt i Formel 1. Som att Lewis Hamilton är snabbast.

En del är sig likt i Formel 1. Som att Lewis Hamilton är snabbast.

Foto: Mark Thompson

Bilsport2020-07-14 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag vill börja med att berömma trion Janne Blomqvist, Rickard Rydell och Björn Wirdheim som lotsar oss genom tv-sändningarna. Men sin kunskap öser de fakta över oss tittare och bygger upp spänning – hela tiden. Det som skulle kunna vara en ointressant tidsträning blir svårt att slita sig ifrån när de hela tiden hittar vinklar, tendenser och detaljer som lyfter upplevelsen.

Stort plus i kanten till dem.

Annars kan vi konstatera att det i toppen av fältet ser ut som det gjort de senaste åren.

Först kommer Mercedes. Sen kommer nästan ingenting. 

Man kan inte låta bli att både imponeras, och irriteras, över Mercedes styrka.

Bäst på träningar, bäst på kval och bäst i race. Oavsett yttre förhållanden.

Inte ens när regnet öste ner under helgens kval, vilket jämnar ut skillnaderna mellan bilarnas prestanda och minskar Mercans övertag, kunde någon röra Lewis Hamilton.

Han var bäst även då.

Trist, javisst, men samtidigt visade det att han är bäst. Punkt slut.

Däremot är Ferrari en sorglig historia just nu. Charles Leclercs andraplats i första racet var mer ett resultat av konkurrenternas misslyckanden än egen styrka. Teamet saknar väldigt mycket fart och att bara ha en bil inom topp tio i den här helgens kval är långt sämre än vi är vana att se teamet prestera.

Kan det vara så att det bränslesystem man använde sig av under förra säsongen, som gav bilen rejäl extra knuff på raksträckorna men som inte var tillåtet och därför förbjöds, till 2020 är den stora skillnaden? Kanske. Hur som helst måste Ferrari tappat oerhört mycket jämfört med 2019, med samma förare, och måste lösa problemet.

Med två race i Italien senare i sommar har man inte råd att halka runt på nedre halvan av startfältet. Det kommer inte fansen att tåla.

Även om det finns en stor risk/chans att Lewis Hamilton tar sin fjärde raka VM-seger så har det hänt mycket i startfältet de två första helgerna och kampen i det som kallas ”mittfältet” blir bara mer spännande.

Racing Point är ett exempel. Lance Stroll och Sergio Perez i sina rosa bilar har efter ett par säsonger i skymundan börjat bli att räkna med och ett reellt hot för nästan alla andra team.

Perez stod också för söndagens skönaste kommentar när han efter en tuff omkörning av en McLaren ropade i radion till sin ingenjör; ”did you like that one man?” 

Det tyder på riktigt stort självförtroende och en skön distans till det han håller på med.

Det största glädjeämnet är annars Lando Norris i sin McLaren. Trea första racet, femma nu efter tre omkörningar på de två sista varven och just nu trea i VM. Han bjuder på stor underhållning hela tiden och ska bli kul att följa resten av säsongen.

Redan på söndag är det nytt race. I Ungern. Nån som kan slå Mercedes då?    

Inga svenskar i Formel 1, men i IndyCar i USA gör både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson stora avtryck. Rosenqvists seger under söndagkvällen var den första svenska vinsten i serien sen Kenny Bräck vann under 1999. Felix tog den under stor dramatik och gjorde den avgörande omkörningen på näst sista varvet efter att ha legat sida vid sida med Pato O'Ward i flera kurvor.

Även här har Viasat Motor hittat ett radarpar i kommentatorsbåset som fungerar mycket väl tillsammans. Kommentatorn Robin Nilsson, från Mjölby och nu boende i Motala, och STCC-föraren Mattias Andersson från Linköping som expert är en riktigt stabil duo.