Vikande publiksiffror och färre bilar till start – STCC-serien har efter några framgångsrika år hamnat i en rejäl svacka. Nu testas ett nytt reglemente, från och med 2017 kommer så kallade TCR-bilar att tävla i svensk racings finaste klass.
– Jag måste säga att det är rätt beslut. Vi behöver framför allt få fler startande bilar, vi var för få redan förra säsongen, säger Mattias Andersson, STCC-veteranen som de senaste åren kört en Dacia.
TCR-klassen utgår från standardbilar och har gjort succé i flera länder i Europa med stora startfält och många team inblandade. Den här säsongen körs mästerskap i inte mindre än 16 länder. En stor anledning till bytet av reglementet är också att fler tillverkare visat intresse för TCR-bilar.
– I dagsläget finns det sju tillverkare som tävlar med TCR-bilar, ytterligare fyra är på gång och dessutom undersöker såväl Audi som Mercedes möjligheten att bygga bilar. Förmodligen kommer fler att ansluta och vi ser framför oss att det skulle kunna vara 13-14 bilmärken inom ett till två år, säger Jonas Lundin, vd på STCC AB.
Mattias Anderssons Dacia har i dagsläget ingen bil som är redo för den nya klassen. Linköpingsföraren lever fortfarande i ovisshet om hur nästa säsong ser ut, klart är att han har kontrakt med Dacia/Renault Nordic året ut och att han gärna ser en fortsättning som tävlingsförare.
– Jag hoppas kunna köra ett par år till, men i dagsläget är det inget som är klart, säger Mattias Andersson.