Det ska sägas direkt. Han är inte alls så pessimistisk som det kanske lät i uttalandet ovan. Men det är just ovissheten som är det svåra att hantera säger han.
– Ingen vet ju när och om vi kan starta. Det är tufft att bara gå och vänta.
För egen del sitter han på två olika stolar i år, precis som de senaste säsongerna. Han är dels förare i dragracingens kungaklass Top Fuel men också teamägare/teamchef i ett tre bilar stort team i STCC.
Mycket att göra låter det som, men just nu är det tvärtom.
Det är helt stilla.
– När det gäller tävlandet är det tvärstopp, absolut. Men vi har testat rätt så flitigt med STCC-bilarna och kommer väl förberedda när säsongen väl startar. Nästa vecka ska vi köra ett nytt test, på Gelleråsen i Karlskoga.
Om vi tar den egna aktiva karriären först så sa Micke Kågered redan för ett par år sen att han funderade starkt på att sluta med dragracing.
Men ändå står bilen där i garaget, redo och klar.
– Vi skulle kunna köra nästa vecka om det vore så. Allt är fixat.
Han hade inte tänkt köra EM-seriens alla fem tävlingar, bara de två som skulle gå i Tierp i sommar. Men nu har den första deltävlingen i England redan ställts in och den andra i Tierp i början av juni hänger löst.
– Då kan det bli så att det blir premiär i Tierp i mitten av augusti och skulle det gå bra där vill jag förstås åka andra tävlingen i Tyskland. Och skulle det gå bra där så får jag väl åka till finalen i England också, säger han och ler.
Han medger att det han fortfarande lockas av tävlandet, trots att han fyller 60 till sommaren.
– Men nu är det mest sponsorerna som vill att jag ska vara med här i Sverige. Utan deras stöd hade jag nog lagt av redan. Samtidigt är det en jäkla kick att köra en sån här bil, det går inte att komma ifrån.
Han ska också vara med på Mantorp park, när Drag Revival arrangeras i slutet av juli.
– Men då blir det bara som uppvisning över 200 meter, banan är inte godkänd för mer. Men det ska bli kul att få köra på hemmaplan.
När det gäller STCC-satsningen Kågered Racing har man i år växt från två till tre bilar. Andreas Ahlberg är kvar i teamet sen tidigare, nya är Emil Persson som i fjol vann V8 Thunder cars samt Mikael Karlsson.
– Det blir ett intressant år. Andreas kan vinna hela serien om han får till det, Emil är en stor talang och Mikael kan vara med och ställa till det för de andra i många tävlingar.
Men även där är säsongen ställd på paus just nu. Premiären som skulle gått på Ring Knutstorp 16 maj är flyttad och körs troligen i september. Andra deltävlingen i Skellefteå i mitten av juni hänger också löst och där pratas det om augusti istället.
Premiären skulle då bli Falkenberg i mitten av juli och sen Köpenhamns stadsrace 1-2 augusti.
– Vi har täta möten med alla teamchefer och inställningen är tydlig. Vi ska inte ställa in några race utan försöka flytta dem till andra datum. Det är bara sex helger i kalendern och vi vill inte att det ska bli färre.
STCC, eller TCR Scandinavia som det hetat senaste åren, har brottats med stora ekonomiska bekymmer och vikande intresse från både förare, team och publik. Men Micke Kågered tror att det är på väg att vända.
– Det känns absolut mer seriöst nu med den nya ledningen och jag tror att det här på sikt kan bli riktigt bra. Innan det här med coronautbrottet kände man verkligen att det var drag kring STCC igen och jag hoppas det håller i sig när vi drar igång.