– Jag har varit fyra som bäst i sammandraget tidigare och siktar på medalj den här gången. Det känns inte alls omöjligt, säger han.
Det har varit en turbulent vinter för bilsporten i Sverige. STCC har gått i konkurs och finns inte längre. Den högsta klassen i svensk racing heter numera TCR Scandinavia och med kvalstart på fredagskvällen väntar premiär på skånska Ring Knutstorp.
Som vanligt på startlinjen med sin Honda: Mattias Andersson, från Åtvidaberg och sedan många år med basen i Linköping.
Veteranen är optimistisk och tror på en kul säsong:
– Vi var långt framme på de första testerna och formen känns bra på både bil och förare. Haha. Målet är medalj efter sista deltävlingen på Mantorp höst. Jag vann ett lopp i fjol och siktar på att vinna minst ett i år också. Gärna fler.
Flera team från 2018 kommer inte till start 2019. Bland andra saknas regerande mästaren Johan Kristoffersson och trean Daniel Haglöf. Däremot finns tvåan Robert Dahlgren och fyran Andreas Wernersson kvar och var favoriter.
– Som det ser ut blir det tretton bilar till start och det är fem–sex färre än förra året. Jag skulle säga att det blir lika svårt att vara på pallen, men lättare att ta poäng, säger Mattias Andersson, som tagit tre av sina totalt fem STCC-vinster just på Knutstorp.
– En teknisk bana som är svår att köra om på. Jag gillar den. Däremot har vi inte haft någon större lycka i premiärer, så det får vi försöka att ändra på.
Sonen Viktor Andersson finns också med och gör sin andra säsong i Formula Nordic-klassen.
STC. . . förlåt TCR-året avslutas med sedvanlig final på Mantorp 4–5 oktober.