Vätternrundan kan få egen cykelfil – på otäcka sträckan

Här är senaste nytt inför det 60:e Vätternrundan i sommar: På slutet kan cyklisterna få ett eget körfält på riksväg 50.

Här ses Vätternrundans farligaste korsning, när cyklisterna ska ut på riksväg 50, vilket orsakar långa köer för biltrafiken. Nu jobbar Vätternrundan på att cyklisterna den sista halvmilen in mot Motala ska få ett eget reserverat körfält.

Här ses Vätternrundans farligaste korsning, när cyklisterna ska ut på riksväg 50, vilket orsakar långa köer för biltrafiken. Nu jobbar Vätternrundan på att cyklisterna den sista halvmilen in mot Motala ska få ett eget reserverat körfält.

Foto: Lillian Andersson

Cykling2025-04-15 17:00
Oskar Sundblad, vd på Vätternrundan, hoppas på en ny säkerhetslösning den sista biten av det långa loppet.
Oskar Sundblad, vd på Vätternrundan, hoppas på en ny säkerhetslösning den sista biten av det långa loppet.

– Vi jobbar med det här tillsammans med Trafikverket och har fått positiv feedback, säger Vätternrundans vd Oskar Sundblad.

Vätternrundan är nöjd med banan runt Vättern, den 315 kilometer långa som körts fyra gånger sedan höstupplagan 2021.

Men återkommande snackas det om den otäcka sista milen, från Nykyrka och hem till Motala, på den högtrafikerade riksväg 50.

– Vi lyssnar på våra deltagare och en del säger till oss att sista biten är obehaglig. Därför har vi gjort mycket jobb kring att bygga om sträckan, säger Oskar Sundblad.

Det är sex kilometer från Nykyrkakorset till Illersjökorset vid Smedsby som det handlar om. Där är förhoppningen att det blir ett eget körfält för cyklisterna. När det är två plus en-väg kan det uppnås genom att flytta på en del vägräcken.

– Det blir en bra säkerhetslösning om det blir som vi tänkt, säger Sundblad.

Mer Vätternrundan: Klart är nu att det inte blir något Vättern bike games i höst heller. Det blir fortsatt jobb med det nya projekt som ska sjösättas hösten 2026. Än är det inte officiellt vad det nya blir.

En ny sak hände i helgen där Vätternrundan arrangerade "Beginners ride club" på fyra platser. I Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping drillades totalt 200 nybörjare i olika kunskaper om cykling. Typ klädsel, cykelkunskap och hur man kör i grupp. 80 procent av de som kom var kvinnor.

– En sorts utveckling av våra fikarundor. Många är i bra form, men kanske är i behov av att veta mer om just cykling, säger Oskar Sundblad.

Nytt i den 60:e Vätternrundan, som körs 13-14 juni, blir nya överraskningar längs banan.

– Det ska hända mer längs loppets väg, säger Oskar Sundblad.

Här ses Vätternrundans farligaste korsning, när cyklisterna ska ut på riksväg 50, vilket orsakar långa köer för biltrafiken. Nu jobbar Vätternrundan på att cyklisterna den sista halvmilen in mot Motala ska få ett eget reserverat körfält.
Här ses Vätternrundans farligaste korsning, när cyklisterna ska ut på riksväg 50, vilket orsakar långa köer för biltrafiken. Nu jobbar Vätternrundan på att cyklisterna den sista halvmilen in mot Motala ska få ett eget reserverat körfält.
Sträckan från Askersund till Nykyrka är en trivsam och lugn sträcka, men från Nykyrka och hem till Motala behövs nya säkerhetslösningar.
Sträckan från Askersund till Nykyrka är en trivsam och lugn sträcka, men från Nykyrka och hem till Motala behövs nya säkerhetslösningar.
Karta: Vätternrundan Start
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!