– Ganska snart efter den här tävlingen kommer vi att gå ut och avslöja vad som händer med mästerskapet säsongen 2017-2018.

Det är ingen hemlighet för någon att STCC haft det tungt de senaste åren, med vikande publiksiffror och allt färre bilar till start. I år fanns bara tio bilar i fältet i premiären i Skövde och samma antal blir det nu vid Mantorp park. Också flera av supportklasserna har ganska få bilar i startfältet, vilket givetvis gör det svårt att attrahera publik.

Hur mår STCC egentligen?

– Vi mår ganska bra. Vi är tre nya ägare som utgör ledning i STCC och det här är bara vår andra säsong. Vi är inne i det här för att bygga STCC starkt under lång tid framöver men de här säsongerna har egentligen handlat om att förvalta redan tidigare beslut mer än att utveckla serien.

– Och visst, vi har ett begränsat antal bilar i serien, men samtidigt ett otroligt starkt startfält. I Skövde i premiären var alla tio bilar inom 1,3 sekunder, så även om det är ganska få bilar är det inte lätt att göra resultat.

Många rykten

Jonas Lundin fortsätter:

Artikelbild

| Jonas Lundin, vd för STCC.

– Men nu är vi inne i en fas där vi som sagt snart kan presentera mycket spännande nyheter för mästerskapet.

Ett rykte som florerar är att man går över till ett reglemente som mer liknar det STCC tidigare körde efter, med bilar som är mer lika de som kör på vägarna. Reglementet kallas TCR och körs just nu i Europa.

– Jag kan inte säga något alls om vad vi kommer att presentera, men givetvis är TCR ett av de vassa alternativ som vi jobbar med. Det finns flera andra alternativ som också är bra, och det vi beslutar oss för ska vara det vi tror är bäst för Sverige.

Ett byte till TCR skulle betyda en tillbakagång till vad STCC en gång var, med bilar som i grunden är standardbilar men som byggs om till racingbilar. Då var det mycket snack om att reglerna blev svåraför publiken att hänga med i, med olika straffvikter, med fram- och bakhjulsdrivet om vartannat och med bilar som drevs med olika drivmedel, till och med biogas.

– De reglementen som finns nu är betydligt striktare, för att göra förutsättningarna så lika som möjligt mellan olika bilmärken. I TCR exempelvis är det bara tillåtet med framhjulsdrivna bilar.

Kvällsrace

på Mantorp park

Nu kör serien för andra gången ett kvällsrace på Mantorp park, med test, kval och race på samma dag. Förra säsongen blev ingen publikmässig succé, men Jonas tänker inte ge upp.

– Vårt mål är att attrahera även de som tycker det är för mycket att sätta av en hel lördag eller söndag för det här. Vi är alla, team och arrangörer, överens om att det är en bra idé, nu handlar det bara om att få publiken att komma hit också.

– Men vi tänker ge det här en chans att sätta sig, att ge upp efter ett eller två år vore att ge upp för tidigt.

Sista frågan, vem är din vinnare i år?

– Egentligen ska jag inte uttala mig om det, men i ett internt vad så satte jag mina pengar på Richard Göransson. Men jag skulle gardera det tipset hårt, för det finns flera förare som kan vinna titeln i år.