– Det är surt. Men sån är sporten ibland, säger Mikael Kågered från Linköping.
För hans del tog tävlingen slut i semifinal, när han förlorade mot finskan Anita Mäkelä. Och det blev ett snöpligt slut.
– Jag tog henne i starten och 50 meter från mållinjen var jag säker på seger, säger Kågered. Men sen såg jag hennes framhjul i ögonvrån.
Han suckade och summerade en helg där mycket handlat om vädret och inställda race.
– Det har varit en avhuggen helg med många avbrott och få körningar. Men så är det ibland, vädret kan vi inte rå på.
Krånglande
motor
Han kvalade in som trea på den enda körning som hanns med under kvalet.
– Det var okej, absolut.
I kvartsfinalen besegrade han en annan svensk, Björn Mårtensson, klart.
– Vi lyckades vinna trots en krånglande motor, som vi fick byta till semifinalen.
Och det var inte nog där.
– I semifinalen startade jag bra men efter ungefär havla racet tacklade bilen av och tappade en av åtta cylindrar. Där tappade vi segern i heatet, finalplatsen och kanske segern i tävlingen.
Han suckade och fortsatte.
– Så det blev en sur tävling resultatmässigt men också en dyr helg.
Två tjejer i final
Och tiden, 4,04. Du kommer inte under det där magiska strecket på fyra sekunder du jagat så länge?
– Jag hade nog gjort det om motorn hållit hela vägen. Men det vet man ju aldrig.
I och med att Anita Mäkelä tog sig till final blev det faktiskt en helt kvinnlig final. Där mötte hon nämligen norska nykomlingen Birgitte Bremnes. En final som Mäkelä vann ganska klart.
– Jättekul för sporten att det blir så, absolut, säger Mikael Kågered. Jag har aldrig varit med om det förut, frågan är om det någonsin varit två tjejer i final i den här klassen.
Han får dock behålla ledningen i mästerskapet även över den här tävlingen.
– Avståndet krymper till de andra, men huvudsaken är att vi leder fortfarande. Det är väl det enda man kan glädja sig åt den här helgen.
Wulcan
tjuvstartade
Tufft var det också för Mattias Wulcan från Linköping. Han tog sig till kvartsfinal i sin nya bil och gjorde där sin snabbaste repa någonsin, 3,85 sekunder.
Men det hjälpte tyvärr inte eftersom han tjuvstartade och därmed blev diskad.
– Man ska inte skylla på det egentligen, men jag har problem med min nya hjälm där visiret immar igen. Så jag såg inte lyktorna ordentligt och startade alldeles för tidigt. Det är en förklaring, men samtidigt är det för dåligt gjort av mig. Man ska inte tjuvstarta på det sätt, och så grovt, som jag gjorde.
Han suckade tungt.
– Man känner sig så taskig mot alla i teamet som jobbat så hårt den här helgen och så klumpar jag till det. Nä, det är tufft.
Även Stefan Gunnarsson från Mantorp, som tävlar i Top Fuel, hade en strulig helg. Han kvalade in som sjua men tvingades sen bryta innan kvartsfinalen.
– Backväxeln gick sönder på startplattan och då hamnade den i ett läge där det inte gick att åka framåt heller. Oerhört surt.