Vi träffas i Mickes hem utanför Linköping. I garaget står en dragracingbil och en STCC-bil där han om ett par veckor hoppas kunna presentera en ny förare.
– Tanken är att det ska vara klart till den stora bilsportmässan i Jönköping i påsk.
Det går inte att undgå att det är mycket motorsport i Kågereds liv. Och dragracing har varit hela hans liv de senaste 29 åren.
Den givna frågan, varför fortsätter du?
– Den här gången var det faktiskt teamet som låg på så pass mycket att jag inte kunde säga nej. Om inte de hade pushat så hårt så hade jag nog inte suttit här nu inför en ny säsong. Det var annars trögt under hösten då vi blev av med vår huvudsponsor, men lyckades hitta en del nya samtidigt som några som varit med har satsat lite mer. Utan den lösningen hade det inte gått.
Han blev trea i fjol, efter att ha siktat betydligt högre. Han ville gärna ta tillbaka guldet, men istället blev det andra raka bronspengen.
– Jag är alltid med för att vinna, det är därför jag håller på med det här. Och vi siktar givetvis på guld även i år.
Fjolåret började trögt och det går faktiskt att lägga skulden på en viss mekaniker i teamet.
– Jag själv, säger Mikael och skrattar.
Han har under de senaste drygt tio säsongerna haft hand om underhållet av kompressorn i bilen. Förutom att köra bilen, har det varit hans uppgift. Men nu blev det fel ett par gånger.
– Det sitter två skovlar i den som pumpar runt luften och jag hade lyckats sätta dem bak- och fram. Därmed fick motorn för lite luft och det tog en stor del av första tävlingen innan vi upptäckte det.
Han fortsätter:
– Och det värsta av allt var att jag lyckades göra samma fel en gång till, senare under säsongen. Så nu har teamet tagit över den uppgiften, säger han och skrattar.
Han har de senaste säsongerna också haft problem med ryggen, men envis träning har hjälpt.
– Jag försöker köra minst tre gånger i veckan och märker att om jag slarvar så blir det värre igen. Men nu känns det bra och jag tror inte det ska hämma mig alls.
Starten för säsongen sker som brukligt i England i slutet av maj. Och bilen står faktiskt nästan klar redan nu.
– Vi har en arsenal på sex motorer och de flesta är klara. Vi väntar på några delar till den sista, som är helt ny. Sen ska det vara klart.
Dessförinnan ska STCC-säsongen startas upp, med två bilar i Kågered racing. Andreas Ahlberg från Krylbo fortsätter en säsong till i den ena bilen, sen ska en förare till avslöjas inom kort.
Innan vi skiljs måste vi ställa sista frågan:
29:e säsongen nu, blir det även 30?
– Man ska aldrig säga aldrig.