– Det är nåt som inte stämmer. Just nu är inte det här så himla kul, säger han å telefon från Santa Pod i England.
Efter fyra kvalrundor ligger Kågered på sjätte och näst sista plats av de sju som deltar i Top Fuel i premiären.
Ett resultat långt sämre än han hade tänkt sig.
– Vi har tekniska problem som gör att motorn inte får tillräckligt med bränsle. Bränslepumpen ska skicka in ungefär tio liter i sekunden i en sån här motor och just nu gör den inte det. Tyvärr vet vi inte varför.
Problemet gjorde, förutom att tiderna blev ganska svaga, att teamet dessutom sprängde en motor under söndagens första kvalrunda.
– Det var inte bra. Inte alls bra. Men, "thats racing"...
Under måndagen börjar utslagsrundorna och Kågered och hans team räknar med att få jobba hela natten för att försöka hitta problemet.
– Det värsta är att vi inte vet var vi ska börja leta. Vi har brottats med det här problemet hela helgen och kommer inte fram till någon lösning. Jag har en amerikan här som hjälper mig under tävlingen, både han och min crew chief kliar sig i huvudet och vet inte var felet är.
Resultatet i kvalet, en sjätteplats, betyder att han får möta trean efter fyra kvalkörningar, finländaren Antti Horto.
– Egentligen spelar det ingen roll vem man möter när det är dags för utslagning, alla är så pass jämna i det här gänget. För oss är den egna bilen just nu vår största motståndare, men hittar vi bara felet ska vi nog kunna ge honom en rejäl match.
För Jonny Lagg från Boxholm slutade kvalet med en tredjeplats i den nya klassen Top Methanol.