Antiklimax när dragfesten avbröts

Foto: Fotograf saknas!

DRAGRACING/MANTORP2005-08-01 00:00

Både Mikael Kågered och stallkompisen Niclas Andersson var i semifinal.

Då avbröts dragracingens EM-deltävling på Mantorp Park -- och tiotusentals åskådare tvingades att gå hem.

-- För jäkligt, dundrar Kågered.

Klockan var halv sex när förarna och åskådarna möttes av det dystra beskedet.

Eftersom tillståndet att genomföra tävlingen bara sträckte sig fram till klockan fem, eller "under icke påverkbara händelser" till sex, fanns inget annat alternativ än att blåsa av -- trots att både semifinaler och finaler återstod.

-- Det handlar ju ändå om den största EM-deltävlingen. Då borde man i alla fall kunna köra till klockan åtta, tycker en mycket besviken Mikael Kågered.

Linköpingsföraren var framme i semifinal i värstingklassen Top Fuel -- precis som sin teampolare Niclas Andersson i Top Methanol Funny Car.

Bilen gick perfekt och vid en seger på hemmabanan skulle han ha varit med och slagits på allvar om EM-titeln.

I stället får Kågered bara poäng för sin plats i semifinalen.

-- Nu krävs det att jag vinner bägge de sista deltävlingarna för att ha någon som helst chans på guldet. Jäkligt tråkigt och frustrerande att det ska kunna bli så här, suckar han.

Dygnet runt

Regnet förstörde halva lördagen och inte förrän kvart över två på söndagen gick det att inleda kvartsfinalerna.

-- 420 funktionärer har nästan jobbat dygnet runt sedan i onsdags och vi började att sanera banan från vatten fyra på söndagsmorgonen. Men det går inte att styra över vädrets makter, säger pressansvarige L-O Jonsson.

Många förare och åskådare var förbannade när tävlingen avbröts -- trots att solen sken senare på eftermiddagen.

Mantorp Park har två så kallade bullerdagar per år, vilket innebär att man får hålla på fram till klockan åtta på kvällen. Dessa plockades enligt avtal ut under fredagen och lördagen.

-- Detta för att ligga rätt i tiden inför söndagens finaler, påpekar Jonsson, och så har vi alltid gjort. Det bestäms senast 1 april varje år.

När tävlingsledningen insåg att man inte ens skulle hinna genomföra EM-klasserna kontaktades grannarna i närområdet för att få tillstånd att köra till klockan åtta även på söndagen.

Inget nytt tillstånd

-- Samtliga var välvilliga, däremot fick vi inte tag på Miljönämnden i Mjölby Kommun och därför sprack det. Vi vågade inte fortsätta som i fjol, det kan göra att vi tappar tillståndet för bullerdagar helt, menar anläggningsansvarige Jan Skullman.

Ångrar ni att ni förbrukade dessa under fredagen och lördagen?

-- Vi har aldrig hamnat i den här situationen tidigare under vår 32-åriga historia. Men i fortsättningen ska vi ansöka om senare tider de två senaste dagarna i stället, hälsar Jonsson.

Kommer de besvikna åskådarna att ersättas på något sätt?

-- Det här är en mardröm för oss som arrangör och självklart får vår publik, som tålmodigt inväntat allt regn, någon form av goodwill vid nästa års tävling. Vi sparar alla namn i vårt register, lovar L-O Jonsson.

Sensation

Helgen lockade sammanlagt 20 500 åskådare, vilket är 3 000 färre än i fjol.

Om inte allt regn och segdraget saneringsarbete sabbat hade tiotusentals personer i går fått se en semifinal mellan hemmafavoriten Kågered och holländaren Lex Joon i Top Fuel.

-- Allt kändes kanon och det kunde ha blivit ett ruskigt bra race. Men jag får ladda om snabbt och vinna i Norge i helgen i stället, menar den 44-årige östgöten.

º Niclas Andersson har övertagit bilen i Top Methanol Funny Car som Kågered tidigare ordnat fem EM-titlar med.

Han ställde till med en rejäl skräll genom att spöa dubble mästaren och ledaren Urs Erbacher, Schweiz, i kvartsfinal, efter tiden 5,84 sekunder.

Ålund till semifinal

-- Ett av mina bästa lopp någonsin, en del blev nog lite chockade när jag slog "omöjlige" Erbacher, ler Andersson. Enormt tråkigt att jag inte fick köra vidare -- jag hade något stort på gång.

º Även Jimmy Ålund, Norrköping, regerande mästare i Pro Stock, tog sig till semifinal.

Men det kalaset blev han -- liksom övriga på Mantorp Park - bestulen på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!