Ett väldigt drag på Mantorp Park

En backhoppare som är bland de åtta bästa i Europa. 25 000 åskådare på Mantorp Park. 300 bilar och motorcyklar som går 500 kilometer i timmen och gör 0-100 på 0,7 sekunder. Dragracing är en sport som ingen annan.

Foto:

DRAGRACING/MANTORP2007-07-29 00:00

Efter en hel dag med tävlingar kommer det alla väntat på. Finalen i top-fuel-klassen. Två av världens snabbaste bilar, med hastigheter på upp mot 500 kilometer i timmen, står uppställda bredvid varandra. Det ryker från bilarna efter burnouten, ljudnivåerna är så höga att alla måste ha hörselskydd på sig, och lukten av nitrometan går inte att beskriva. Och så plötsligt far bilarna iväg med ett dån. Fyra sekunder senare befinner de sig 402 meter bort.

Välkommen till dragracing på Mantorp.

För den ende lokale deltagaren i dragracingens superklass, Mikael Kågered, gick det inget vidare.

- Fläktremmen på bilen gick sönder i kvartsfinalen, så jag åkte ur. Det är trist, hemmabana och allt. Men det är sånt som händer, det går inte att förutse. Det är bara ta nya tag till nästa tävling, säger Kågered, som haft några timmar på sig att hämta sig från besvikelsen.

Mantorptävlingen var väldigt viktig för mästerskapet eftersom de två tidigare tävlingarna regnat bort.

Tror du att du fortfarande har någon chans i mästerskapet?

- Det blir väldigt svårt nu. Jag måste ha tur med att konkurrenterna kör bort sig samtidigt som jag går strålande. Det är inte realistiskt, jag får satsa på en tredjeplats eller något sånt. Det är ju inget kul, eftersom jag vunnit EM flera gånger tidigare. Men hellre trea än fyra. . .

Vann top-fuel-klassen på Mantorp gjorde Joon från Holland, som slog Thomas Nataas från Norge i finalen.

I de andra klasserna märktes bland annat Peter Svensson i top-fuel-bike-klassen, som Peter tog hem, trots att han inte tävlat på nio år. I FIA-pro-stock segrade Jimmy Ålund från Norrköping, som därmed gick upp i topp i sin klass.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!