Så ser det ut i Kågereds värstingbil

Foto: Fotograf saknas!

DRAGRACING/MANTORP2005-07-30 00:00

402 meter raksträcka -- men desto mer att hålla reda på inne i bilen.

Mikael Kågered har inte bara 6 000 vilt skakande hästkrafter att tämja.

Så här ser det ut på förarplats i hans Top Fuel.

Inte mycket är sig likt om man jämför mot en vanlig bil.

Men så handlar det också om världens snabbaste motorklass -- där Formel 1 framställs som värsta söndagsturen med PRO.

Top Fuel kan ju till och med passera 500 km/h.

-- Fast gasen och kopplingen fungerar i alla fall på samma sätt, menar Mikael Kågered.

På sin vänstra sida sitter växelspaken, med bara två lägen -- fram och bak. Och till höger är bromsspaken -- en handbroms som används tillsammans med bromsskärmen (utlöses genom en knapp vid ratten).

Fastpänd

-- Det är fruktansvärt viktigt att släppa ut skärmen så fort du passerar mållinjen. Annars kan det gå illa. Det tar över 500 meter att få stopp på bilen, farten är ju inget att leka med precis.

Mikael sitter stenhårt fastspänd i en kolfiberstol.

-- Man kan knappt röra sig en millimeter framåt och du svettas grymt mycket där inne. Det är otroligt trångt och hett. Man måste ha en bra kondition för att palla med.

Vad är det viktigaste att tänka på innan ett race?

-- Att kolla alla inställningar när jag testar bilen under burnouten -- speciellt oljetryck och bränsletryck. Jag är en perfektionist som vill utnyttja bilen maximalt. Om något inte ser helt okej ut går det snabbt att göra några justeringar före start.

Kågereds team består av hela 16 mekaniker under tävlingarna -- men han skruvar en hel del själv och vill ha koll på allt.

-- Jag har varit proffs inom sporten sedan 1989 och vet hur jag vill ha det, ler han.

På mitten av instrumentpanelen finns en knapp, där bilens dator aktiveras.

-- Där samlas all information upp från loppet, som vi går igenom efteråt för att hitta vad som kan förbättras ytterligare. Engelskmannen Alan Jackson i teamet justerar sedan koppling, bränsle och tändning.

Till skillnad mot vanliga bilar saknar monsteråket hastighetsmästare och inte helt oväntat en stereo.

-- Jag har tjatat på grabbarna att sätta dit en musikanläggning, men inget händer, skrattar Mikael. Fast det skulle nog bli ganska korta låtar som man dessutom inte hör något av...

Hittat rätt

Dragracingbilarna går ju inte precis tyst, om man säger så.

Kågered inledde Mantorps EM-deltävling med 4,94 sekunder som bästa tid under första dagens bägge tidskval.

Upplagt för vinst i morgon?

-- Det känns som att vi äntligen börjat hitta rätt med bilen och jag hoppas att det lossnar rejält på hemmabanan som i fjol. Är bara femma sammanlagt i serien för tillfället och måste nå till final för att ha chans på slutseger.

Mikael har vunnit fem EM-guld i Top Methanol Funny Car.

Efter två raka andraplatser i Top Fuel är han nu ute efter att erövra första titeln.

DRAGRACING

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!