Steget från Örebro till Silverstone norr om London kan tyckas långt. Men på den klassiska brittiska racingbanan, byggd på ett flygfält anlagd under andra världskriget, känner sig Marcus Ericsson mycket hemtam.

Redan 2008, som 18-åring, fick han bekanta sig med Silverstone. Det har blivit många varv sedan dess

Det är en av de banor som jag har kört mest på, säger han till TT vid Saubers mediaträff på Silverstone.
Jag kan den i sömnen i stort sett. Banan har sett likadan ut väldigt länge, men de byggde till förstasektorn här för kanske fyra år sedan.

24-åringen från Kumla utvecklar varför han tycker att Silverstone är en av hans favoriter:

Den har många klassiska kurvkombinationer som är väldigt utmanande för oss förare. Många av dagens banor är mer start och stopp, hård broms, sväng och gasa iväg. Här är det flytande kurvor där du kör i mellan 250 och 300 kilometer i timmen och måste vara superprecis med var du lägger bilen. Det gör att det blir en väldig utmaning för oss förare och även att våga lita på bilen i de hastigheterna.

Tappat farten

Frågan är om han har tillräckligt snabb bil för att utmana om VM-poäng, som ju både han och stallkamraten Felipe Nasr körde till sig i början av säsongen. Sauber väntar till efter sommaren och Belgiens GP med att uppdatera bilen, till skillnad mot konkurrenterna.

Vi har inte varit riktigt så konkurrenskraftiga som vi hade önskat på slutet. Det känns som vi har tappat lite av den farten vi hade i början på året. Det är lite frustrerande ibland, men generellt är bilen bra balanserad och bra att köra, säger han.

Svensken har även gjort sig skyldig till några misstag och vid ett par depåbesök har mekanikerna strulat till det då Ericsson legat på poängplats.

Intern poängjakt

Hittills har det blivit fem VM-poäng. Ericssons första i karriären.

Man är ju tävlingsmänniska och vill göra bättre ifrån sig. Det har varit några gånger för mycket där det har varit lite missflyt,
Det gäller att vara självkritisk både som förare och som team och se till att alltid jobba på och utvecklas.

Och en given morot har Ericsson i Silverstone. Stallkamraten Felipe Nasr har tagit fler poäng i VM, 16.

Konkurrensen är rätt så stor. Teamkamraten är den man jämförs mycket med. Han har gjort ett väldigt bra jobb i år och tyvärr varit lite före mig. Vi pushar varandra och vi har en bra relation. Men jag måste jobba lite hårdare och se till att hålla honom bakom mig.