Den börjar bli lite till åren, Folkracefestivalen. 35 år har det hunnit köras på Dunteberget sedan Lars-Åke Axman startade spektaklet ihop med fyra andra motorsportentusiaster 1982. Till en början var det bara två dagar, men intresset ökade snabbt och det har varit stabilt på fem tävlingsdagar. Vissa år till och med sex dagar.

Axman har inte suttit i ledningen på något decennium, men alltid hållit kontakten med folkrace och nu knöts historien samman när han som pausunderhållning på söndagen fick åka rallycrossbil på banan med stjärnan Oliver Eriksson.

Sonen Johan Axmans minnesfond bekostade med 120 000 kronor nya speakertornet och har bekostat 20 juniorläger genom åren. Nu avslutas fonden. "Väl använda pengar", tyckte Axman.

Alla under årets festival pratade om succé och att allt fungerat klockrent. Inga skador, av typ ambulanshämtningar, och bra och spännande racing.

Publiken ökade igen, nu till cirka 16 000 åskådare totalt. Detta trots hettan och det bedömdes att lokala Motalabor återigen hittat till läktarberget. SMK Motala var överraskade av publiktillströmningen.

"Den naturliga läktaren vi har gör banan speciell och det är en orsak till att festivalen varit så stor alla år", menade Lars-Åke Axman.

Folkracefestivalen håller farten uppe och börjar likna Vätternrundan i sitt väloljade maskineri som organisation.

"Vi har hittat rätt folk till rätt plats och har blivit ett sammansvetsat gäng när alla är bra på sin grej", säger tävlingsledaren Fia Häggberg.

Nästa år är det tänkt att rallycrossen ska få större plats i uppvisningar.

Det som jag tycker borgar för att Folkracefestivalen kommer hålla länge till är att ledningen hela tiden är lyhörd för att testa nytt, samtidigt som själen i evenemanget vårdas ömt. Dessutom finns det många ungdomar som vill satsa och ge allt i sporten.

Jag är övertygad om att det blir lika bra drag nästa år. Tänk mulet väder, då kommer publiken att öka ännu mer.