OmvÀrlden har inte riktigt vÀnt ögonen mot NederlÀnderna och deras högstaliga pÄ damsidan Ànnu. Men i storklubben Ajax Àr det mycket som gÄr i en positiv riktning. Den hÀr sÀsongen Àr alla heltidsanstÀllda proffs och klubben Àr ocksÄ den första i NederlÀnderna som har ett kollektivavtal för damerna. Föreningen har satsat hÄrt pÄ att de ska ha de bÀsta förutsÀttningarna för att kunna vinna ligan och hÄlla en hög kvalité i sin verksamhet.
â NĂ€r jag kollar pĂ„ Ajax sĂ„ ser jag det som en produkt. Om man kollar historiskt sĂ„ startade den med herrfotboll och senare har den ocksĂ„ utvecklats med en ungdomssektion och en damsektion. Allting tillsammans Ă€r Ajax. Herrsidan Ă€r sĂ„klart en stor del av varumĂ€rket men vi pĂ„ damsidan Ă€r ocksĂ„ en del av den. Du tjĂ€nar inte bara dina pengar frĂ„n klubben för att spela matcher utan ocksĂ„ för att berĂ€tta en historia som mĂ€nniskor vill vara en del av, sĂ€ger Ajax manager pĂ„ damsidan Daphne Koster.
Ajax ligger i framkant nÀr det gÀller attityden mot damfotbollen i landet. FörstÄelsen för att varumÀrket stÀrks av att fÄ med alla sorters mÀnniskor i klubben Àr nÄgot som Daphne Koster lÀgger en stor vikt vid.
â Vi skapar de nya hjĂ€ltarna hĂ€r. Men om du sĂ€ger att du ska skapa hjĂ€ltar och endast skapar manliga hjĂ€ltar sĂ„ utesluter du mĂ€nniskor. I NederlĂ€nderna vill man Ă€ven se kvinnliga hjĂ€ltar. Det gör ocksĂ„ att klubben blir större och produkten blir bĂ„de bĂ€ttre och större om du fokuserar pĂ„ bĂ„da sidorna, sĂ€ger hon bestĂ€mt.
NÄgot som managern har lagt mÀrkte till nÀr hon gÄtt pÄ herrmatcherna och jÀmför med dammatcherna Àr att de nÄr ut till olika mÄlgrupper.
â NĂ€r jag gĂ„r pĂ„ en herrmatch har jag lagt mĂ€rke till att 90 procent av de som Ă€r pĂ„ plats Ă€r mĂ€n. NĂ€r jag kollar pĂ„ damerna i landslaget och Ă€ven hĂ€r i Ajax sĂ„ Ă€r det mer familjer. Vi skapar egentligen en historia eller en produkt som passar för en annan mĂ„lgrupp, sĂ€ger Koster och fortsĂ€tter:
â Det vi gör hĂ€r kanske passar mer för de smĂ„ flickorna som nu kan drömma om att spela för Ajax i framtiden. Du mĂ„ste skapa den dĂ€r lilla flickans dröm genom kommunikationen frĂ„n klubben genom de sociala kanalerna som finns.
Har klubben förstÄtt vÀrdet i detta tycker du?
â Ja. Vi har damerna som stĂ„r för nĂ„gonting och herrarna som stĂ„r för nĂ„got annat. Damsidan Ă€r bra för Ajax. Det vi gör nu Ă€r att vi har marknadsfolk som endast fokuserar pĂ„ oss. Nu har vi en idĂ© för hur vi ska framstĂ€lla damerna och vad de ska stĂ„ för. Om du inte vet varför du Ă€r nödvĂ€ndig Ă€r det ingen som vill investera i dig.
SÄ nu nÀr ni har byggt upp er story omkring damlaget menar du att företagen har lÀttare för att investera i er?
â Ja, precis.
Vad mÄste dÄ ske för att damerna ska ta nÀsta stora steg?
â Storytelling. Det Ă€r det viktigaste. Sedan mĂ„ste man hjĂ€lpa de yngre att kunna ta nĂ€sta steg. Det Ă€r viktigt att tjejer kan fĂ„ spela pĂ„ den nivĂ„n som passar dem bĂ€st. NĂ€r en liten pojke kan trĂ€na hĂ€r med Ajax och fĂ„r den bĂ€sta trĂ€naren, den bĂ€sta planen och de bĂ€sta klĂ€derna samtidigt som tjejerna fĂ„r stanna hos sin lilla klubb och trĂ€naren dĂ€r Ă€r en förĂ€lder... Vem utvecklas dĂ„ snabbast? DĂ€r mĂ„ste vi hjĂ€lpa den lilla flickan och börja trĂ€na Ă€ven smĂ„tjejer hĂ€r ocksĂ„.
Fotnot: Texten Àr möjliggjord genom Lars-Gunnar Björklunds stipendium, ett samarbete med Svenska spel och Svenska sportjournalistförbundet.