Under tisdagen kallades personalen till ytterligare ett informationsmöte gällande IFK:s svåra ekonomiska situation och vägen framåt som styrelse och klubbledning har stakat ut.
För ungefär tre veckor sedan gick IFK ut med att man behövde varsla personal efter det tuffa ekonomiska resultatet (minus 43,8 miljoner) som presenterades på årsmötet. Sedan dess har man förhandlat med berörda fackförbund – förhandlingar som nu är klara.
Kontentan: Tolv tjänster kommer att försvinna i föreningen.
– Vi påbörjade förhandlingarna för några veckor sedan och har varit måna om att göra på rätt sätt. Vi har förhandlat med facken och under tiden hållit alla informerade om varslet. Nu har vi landat i att förhandlingarna är färdiga och att det finns en förståelse för att vi behöver dra ner på kostnaderna och renodla verksamheten i föreningen. Rent krasst innebär det att tolv tjänster kommer att försvinna, säger André Skagervik till NT.
– Det handlar om marknad, inklusive sälj, kommunikation och evenemangsdelen. Teknik är en annan och till sist en koordinatorroll i akademin. Så merparten av rollerna är inom marknad, samt två roller utöver det.
Ni behöver ändå personer som jobbar med att dra in pengar även framåt, hur ska ni lösa det?
– Det är rätt och något vi pratar om också. Det behöver kvarstå men kommer inte att drivas i den här formen. Vi har tankar kring framtida behov men i och med att vi har velat göra det i rätt ordning och inte föregå förhandlingen så kan jag inte säga för mycket om det nu. Ambitionen är att ganska snart kunna redogöra för hur planen ser ut för att täcka behoven som kvarstår, säger André Skagervik och öppnar för att både köpa in de tjänsterna eller att hyra in via stödfunktioner inom koncernen.
– Det viktiga är att föreningen måste renodlas, siffrorna talar sitt tydliga språk. Hur jobbigt det än är så tror jag att det finns förståelse hos folk att vi behöver göra de här förändringarna.
Hur ska media och evenemang lösas?
– Det ligger med i framtidsplaneringen. Vi kommer inte att kunna jobba på samma sätt som innan och rollerna upphör på grund av arbetsbrist. Det är ett faktum. Det kommer med all förmodan att finnas behov inom media- och kommunikation och intäktssidan, men jag kan tyvärr inte säga mer idag hur det blir. Vi måste fortsätta se till att drifta verksamheten men på ett annat sätt.
Parallellt med varslet för att få ner kostnaderna pågår ett jobb för att lösa de tidigare likviditetsproblemen. Det är ett tufft läge även där.
– Precis som vi skrev när vi skickade ut vår tidigare kommuniké så tittar vi på allt, exempelvis likviditetslösning, inköpsstopp, kostnadskontroll och truppstrukturen. Men det räcker inte för att bygga långsiktigt, vi måste få ner kostnadsmassan i föreningen.
Hur akut är läget med likviditeten?
– Vi hoppas att inom en väldigt kort tid kunna gå ut med en ny kommuniké kring likviditetsdelen. Jobbet har fortsatt väldigt positivt. Vi hoppas kunna presentera en god nyhet inom kort.
Nästa steg i de förhandlade varslen är att gå ner på individnivå. André Skagervik säger att man redan i förhandlingarna har tittat på och gjort utredningarna gällande omplaceringsmöjligheter, turordningslistor och gjort riskbedömningar i arbetsmiljön.
– Sedan varken kan eller vill jag gå in på individnivå. Där är några fackligt anslutna och andra inte, men vi har en dialog och det jag kan bekräfta i dag är att tolv tjänster försvinner.
Hur tar personalen det?
– Det har varit jättetuffa veckor. Vi har velat vara så transparenta vi kan men det är klart att det påverkar människor. Det är det värsta med ledarskap, när man behöver säga upp personal. Det är det sista man vill. Men min känsla är att folk förstår varför vi behöver göra saker. Men det påverkar såklart en arbetsplats även om alla åtgärder är för att ge föreningen en hållbar framtid, säger André Skagervik.