Klart: LFC ändrar omdiskuterade klubbmärket

Linköping FC ändrar sitt omdiskuterade nya klubbmärke. "Vi förstår kritiken och tar till oss den", skriver klubben till sina medlemmar.

Linköping FC:s nya klubbmärke väckte mycket reaktioner. Nu ska den göras om.

Linköping FC:s nya klubbmärke väckte mycket reaktioner. Nu ska den göras om.

Foto: Montage

Fotboll2024-01-10 21:56

Linköping FC:s nya logga, gjord av Norrköpingsbyrån Edit & björnen, blev en rejäl snackis när den presenterades under tisdagen. Lejonhonan på klubbmärket var i princip identisk med ett lejon från fotoredigeringsföretaget Adobes bildbank.  

Under tisdagskvällen skrev LFC:s ordförande Johan Ladenberg till Corren att "vi är fortsatt övertygade om att logotypen som helhet har fått det stora lyft som behövdes."

Nu har alltså klubben tillsammans med den grafiska byrån Edit & björnen kommit fram till att klubbmärket ska ändras.

I ett utskick till medlemmarna sent under onsdagskvällen skriver klubben följande: 

"Vi är fortsatt stolta över vår nya grafiska profil och samarbetet med Edit & björnen. Profilen speglar den riktning och det som vi vill stå för. Angående kritiken så har byrån haft flera inspirationsbilder med i processen, bland annat bilden från Adobe som de har betalat en licens för. Bilden från Adobe är lik det lejon som vi har i logotypen, men de är inte identiska. Vi förstår samtidigt kritiken och tar till oss den. Detta är en bedömningsfråga och alla ser det på olika sätt, och vi vill ju skapa en profil som känns äkta och unik. Vi, LFC och Edit & björnen, har därför kommit överens om att se över lejonhonan och göra justeringar för att särskilja lejonen än mer. Men det är viktigt att samma känsla finns kvar i den. Vi gillar det som tagits fram och det som lejonhonan förmedlar".

Samtidigt har Edit & björnen skickat ut information som Corren tagit del av. Mycket av texten är detsamma som i LFC:s mejl till sina medlemmar, men där står också att den grafiska profilen som tagits fram för LFC varit en sponsring och att klubben inte behövt betala något. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!