– Det är guld värt för oss att få den här hjälpen. Och killarna tycker själva att det är kul, säger försäljningschefen Sebastian Regnér.
Som ett led i 110-årsfirandet spelar ÅFF på lördag jubileumsmatch mot Öster i superettan. I klassiska, blåvitrandiga retrotröjor, med diverse aktiviteter under hela dagen, med gratis entré – och med förhoppning att locka storpublik till Kopparvallen.
Målet?
Minst 3 000 åskådare.
För att ringa runt till så många företag som möjligt och få dem att sponsra med en, fem eller tio kronor per åskådare har spelarna Björn Westerblad, Simon Helg och Jonathan Asp hoppat in och förstärkt på marknadssidan.
– Jättekul att kunna bryta av fotbollen med något annat. Och så hjälper man klubben, säger Westerblad.
Om det blir en fortsättning är inte bestämt, men en del talar för det och Sebastian Regnér hymlar inte om att organisationen behöver stärkas. Som Corren berättat tidigare ska marknadsintäkterna enligt budget öka till hela 9,7 miljoner kronor under 2017 – till och med högre än i allsvenskan.
– Redan nu är vi på samma nivå som på hela förra året. Men det är mycket kvar att göra.
Så här långt under säsongen är publiksnittet hemma på Kopparvallen 1 560 åskådare.
– Det är vi absolut inte nöjda med. Det finns saker som spelat in, men det räcker inte. Vi behöver upp till åtminstone 2 000, säger Regnér.
Den stora målgruppen för jubileumsdagen är barn och familjer, men även nostalgikerna ska få sitt med bland annat hyllningar av välkända guldlagen från 70-talet i pausen av superettanmatchen.
– Det är viktigt att vi tar med oss historiken in i det nya ÅFF, säger Regnér.